Współczynnik odrzuceń dość często jest zmorą dla wielu właścicieli witryn internetowych. Im większy tym gorzej (podobno) bo to oznacza, że klient wszedł na stronę i po zapoznaniu się z tematem poszedł sobie dalej poza serwis. Choć w przypadku sklepów internetowych ten współczynnik może być >50% ponieważ klient trafia na stronę produktu i zamawia ją … telefonicznie – po czym zamyka witrynę.

Jakiś czas temu zmieniłem wygląd bloga oraz zainstalowałem trzy wtyczki:

upPrev – to coś co wyskakuje na dole po prawej stronie

Google Analytics for WordPress z Yoast.com – instalacja Google Analytics wraz z integracją WP bezpośrednio w konto GA

WordPress SEO – wtyczka, która zastąpiła mi Ultimate SEO – więcej jak ją skonfigurować jest tutaj: http://www.seomoz.org/blog/setup-wordpress-for-seo-success

Zmieniona struktura wygląda obecnie tak, że na stronie głównej są jakieś marketingowe „bzdety” natomiast cały blog został przeniesiony do folderu /blog-pozycjonowanie-stron/.

Dzięki takiemu zabiegowi aby znaleźć zmiany na blogu należy albo przejść do zakładki „Blog” albo przewinąć stronę główną nieco w dół. W przypadku pierwszym, dzięki takiemu trickowi, „użyszkodnik” musi wejść głębiej w serwis – czyli go zatrzymujemy na blogu 🙂 – czyli zmiejsza się współczynnik odrzuceń 🙂

Dodatkowo zainstalowana wtyczka „UppRev” powoduje, że po przeczytaniu artykułu użytkownikowi jest podstawiana „zachęta” w postaci małego boxa wysuwającego się z prawej strony wraz z linkiem do następnego artykułu (lub poprzedniego – kwestia konfiguracji). I tutaj też „przytrzymujemy” użytkownika na blogu….

Jak to wygląda w Google Analytics pod kątem statystyk:

1. Współczynnik odrzuceń – Bounce Rate

2. Pageviews – wzrost wyświetleń stron serwisu

3. Wtyczka do GA zdarzenia – UppRev, liczba komentarzy oraz pobrań

 

4. Wtyczka Yoast do Google Analytics – jak pokazuje zdarzenia 🙂 typu „Zamknij” okienko UppRev

 

Warto poeksperymentować z tymi wtyczkami oraz zmianą struktury bloga. Można również w ten sam sposób zmieniać strukturę dowolnego serwisu np sklepu – na głównej marketing a w folderze /sklep/ 🙂

Aktualizacja 28.05.2012:

Niestety okazało się, że tak różowo to nie jest – kolega Elias wskazał, że jest zainstalowany podwójny kod analyticsa, który to zaburza zbieranie BR. Elias wskazał też, że BR poniżej 20% oznacza, że coś jest na rzeczy i są błędy. Tak wiec poniżej wklejam screena i sypię głowę popiołem 🙁

 

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Statystyki indeksowania w Google Search Console

Jeśli analizujesz widoczność strony w Google, to nie pomijaj danych z Google Search Console. W GSC Sprawdzisz, jakie...

WIĘCEJ

Konferencje SEO w Polsce w 2022 roku

Nadchodzące konferencje SEO w Polsce w 2022 roku będą świetną okazją do spotkania się z innymi seowczyniami i...

WIĘCEJ

Ile kosztuje pozycjonowanie, a ile kosztuje SEO?

O tym, jak ważne jest pozycjonowanie, wie dziś niemal każdy właściciel serwisu i sklepu internetowego. Bez pozycjonowania, strona...

WIĘCEJ

Komentarze

  1. Fajnie, że podzieliłeś się tymi informacjami. Naprawdę dobry case.

    Z wtyczek powinieneś jeszcze sprawdzić tę do oceny postów, bo coś nie działa i nie mogę zagłosować.

  2. Przyczyną takiego spadku BR może też być wprowadzenie śledzenia zdarzeń (3. Wtyczka do GA zdarzenia).

    Każde kliknięcie w link z kodem eventu powoduje spadek BR, dlatego do linków zewnętrznych (lub tych które nie uważamy za istotne z punktu widzenia wartościowej wizyty) powinno się stosować parametr noninteraction ustawiony na true, żeby nie mieć przekłamań w stastykach.

    https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/gajs/eventTrackerGuide?hl=pl#SettingUpEventTracking

  3. Zgredzie, jeżeli mam zmienić strukturę strony/bloga/sklepu tylko po to, by użyszkodnika zmusić do szukania interesujących go informacji, to kiepski interes. Same liczby to nie wszystko. Przecież chodzi o konwersję :).

  4. Zgred spadek BR może i nastąpił po tych zmianach, ale na pewno nie z 50% na 2%. Tak jak pisze @pawel powyżej, masz po prostu zliczane zdarzenia które zaniżają BR. Trzeba dodać filtry w GA albo sprawdzić manuala GA jak to wyeliminować.

  5. @Paweł: tak pawel powyżej ma zapewne rację 🙂 Znawcą GA nie jestem 🙂 ale case na pewno do dyskusji 🙂

  6. w ramach testu możesz ustawić noninteraction na true w kodzie eventów i sprawdzić jak wtedy będzie się kształtował BR 🙂

  7. Testowałem kilka wtyczek w stylu upPrev, ale za każdym razem coś nie pasowało. Albo nie współgrała z innymi skryptami na stronie, albo należało modyfikować CSS, żeby jakoś to wyglądało. Obecna jest świetna i na nią postawię. Wszystko czytelne i estetyczne. Zastanawiam się, jak mogłem wcześniej na nią nie trafić. Dzięki 😉

  8. A mi w tej wtyczce upPrev pojawia sie tylko tytuł poprzedniego wpisu oraz linki z treści postu o tak tu jak to zmienić aby była treść postu jak u ciebie ?

  9. Mi się wydaje, że to, czy upPrev za działa na plus, czy na minus, dość mocno zależy od tematyki bloga i profilu jego odbiorcy.

    • upPrev działa na pewno na plus, jak masz dużo treści, np. długi wpis na blogu. Wówczas czytelnik dojeżdża do końca tekstu, wyskakuje mu zachęta do lektury poprzedniego wpisu, i albo go temat wpisu zainteresuje albo nie. Jeśli masz mało tekstu i upPrev wyświetli Ci dymek, zasłaniając inne elementy strony, które masz po prawej, np. menu, to mnie osobiście takie coś denerwuje i zamykam to okienko z dymkiem, nawet nie zaglądając w jego treść

  10. Ja jeszcze prócz zainstalowania upPrev zrobiłem multi podstrony w obrębie artykułu -> http://seo-z.pl/adder-8 (na razie testowo zrobiłem tylko dla jednego wpisu, padło na addera, bo jest długi artykuł – można ocenzurować i zrobić link nie klikalnym:P)

  11. No niestety tak dobrze nie ma, żeby parę wtyczek zmniejszyło BR o „dziesiąt” procent. Tym nie mniej, na pewno warto iść w tą stronę i próbować znaleźć kompromis między podtykaniem userowi pod nos powiązanych tekstów, a nie zabiciem go nachalnymi linkami.

  12. @Elias, zgadzam się, mimo że sam test miał „małego buga” to sam temat artykułu jest wartościowy z kilku innych powodów, m.in. zwrócenie uwagi na zatrzymywanie użytkownika na serwisie – przytoczone przez autora (zgreda) przykłady podsunęły mi kilka innych pomysłów z wtyczek social, przeczytałem i zaświtało mi kilka pomysłów 🙂 pozdrawiam

  13. podchodziłam sceptycznie czytając o wtyczce upPrev , aczkolwiek po miesiącu od zainstalowania sprawuje się dobrze i czas spędzony na mojej stronie nieco się wydłużył

  14. W temacie aktualizacji do posta polecam zainstalować do Chrome’a dodatek Analytics Debugger i samemu testować czy kody się dobrze wywołują.

  15. Dzięki za info, bardzo przydatne, już myślę nad innym Themem, na razie jedną wtyczkę juz zainstalowałem, sprawdzimy, szczególnie że ruch dostaję tylko z linków na stronach, to trochę mało a współczynnik odrzuceń za duży :/

  16. Wydaje mi się, że upPrev w opisywanym okresie miał jeszcze „błąd”, polegający na niewykorzystaniu flagi, która odrzuca zdarzenia z wyliczeń o porzuceniu. Bo event ma właściwość „Non-Interaction Event”, który na początku nie był włączony. A odrzucenie strony GA zlicza wtedy kiedy w danej sesji jest tylko jedno zdarzenie.

  17. Sama zmiana struktury w wielu przypadkach może być strzałem w dziesiątkę, ale co do różnego typu wtyczek trzeba być ostrożnym, bo zdarzają się właśnie różne takie wpadki. Bardzo fajny wpis.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Klikając przycisk “Opublikuj komentarz” potwierdzasz, że zapoznałeś się z Regulaminem i akceptujesz jego postanowienia. Będziemy przetwarzać Twoje dane podane w formularzu w celu publikacji komentarza w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest SEMGENCE Sp. z o.o. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły