Niespełna dwa dni temu, 25 maja 2016 r. miało miejsce jedno z największych wydarzeń w polskiej branży SEO – Festiwal SEO 2016. Już po raz czwarty przyciągnął wielu ekspertów i entuzjastów pozycjonowania, optymalizacji oraz content marketingu. Z roku na rok coraz liczniejsza publika utwierdza w przekonaniu, że to wydarzenie staje się jednym z ważniejszych w branży marketingu internetowego w naszym kraju.

Tegoroczna, czwarta już edycja festiwalu przyniosła sporo zmian. Z pewnością dużym zaskoczeniem było nowe miejsce w którym odbywały się prelekcje. Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach spełnia najwyższe standardy jeśli chodzi o organizację tego typu imprez. Profesjonalnie przygotowana sala audytoryjna, większa liczba miejsc siedzących dla uczestników, duży parking bezpośrednio przy Centrum Kongresowym.

wojtek-mazur-elephate-festiwal-seo-2016

W ramach Festiwalu SEO swoje prelekcje miało dziesięciu specjalistów z branży e-marketingu. Swój akcent mieliśmy również i my, jednym z prelegentów był Wojtek Mazur, współzałożyciel agencji Elephate z Wrocławia.

Ale zacznijmy od początku. Pierwszy na scenie pojawił się Cezary Glijer, który swoją prezentacją o ASO (App Store Optimization) wzbudził spore zainteresowanie już na samym starcie. Wyjaśnił czym jest ASO, dlaczego tak ważne jest, by być wysoko w wynikach wyszukiwania sklepów z aplikacjami i że skuteczna optymalizacja to nie tylko ASO. Liczy się również strategia marki, budżet, jakość aplikacji, a także analityka. Ponadto przedstawił ważne informacje dotyczące czynników wpływających na widoczność aplikacji w sklepie (m.in. tytuł aplikacji, liczba ocen, keywords), a także na konwersję (m.in. opis, screeny aplikacji, opinie).

Kolejnym z 10 prelegentów był Jan Michalski z programu partnerskiego Cash in Pills, de facto jednego z oficjalnych partnerów festiwalu. Jan przedstawił ciekawą prezentację na temat tworzenia stron sprzedażowych i optymalizacji pod kątem zwiększania współczynnika konwersji. Jakie czynniki mają wpływ na konwersję, dlaczego tak ważny jest czas ładowania strony i jak brak optymalizacji pod urządzenia mobilne wpływa na decyzje zakupowe, a także jak wielka jest moc komentarzy.

Następnie swoją prelekcję wygłosił Łukasz Rogala przedstawiając temat sztucznej inteligencji i jej wpływu na rynek wyszukiwarek internetowych. Łukasz nawiązał do rozwiązywania problemów które nie są efektywnie algorytmizowalne, wspomniał o niedawnym wdrożeniu inteligentnego systemu Google RankBrain oraz przedstawił jak Google może wykorzystać Machine Learning i Artificial Intelligence. Przykładami mogą być rozumienie kontekstu wypowiedzi ustnej przez wyszukiwarkę, dane biometryczne (np. analizując mimikę twarzy będzie można rozpoznać czy otrzymany wynik jest dla użytkownika satysfakcjonujący) a w kontekście SEO robot wyszukiwarki będzie w stanie określić czy typ i umiejscowienie linka są zgodne z wytycznymi dla webmasterów albo jaka jest liczba użytych synonimów i wyrazów bliskoznacznych w treściach.

Wojtek Mazur z agencji Elephate to nasz przedstawiciel na tegorocznej edycji festiwalu. Jego prezentacja była poświęcona duplicate content – jak realnie wpływa na SEO i co powinniśmy na ten temat wiedzieć. Wojtek skupił się na przedstawieniu problemu duplikacji w sklepach internetowych, gdzie te same produkty mogą pojawiać się pod różnymi adresami URL, mają te same opisy producenta i często powielone są na tysiącach innych stron w Internecie. Celem wyszukiwarki jest pokazywanie różnorodnych wyników wyszukiwania, więc należy zadbać o to, aby opisy produktów były unikalne i wyróżniające się (przynajmniej dla najpopularniejszych produktów). Jeżeli chodzi o zewnętrzną duplikację publikowanych artykułów, to np. warto stosować tagi kanoniczne na każdej unikalnej podstronie do samej siebie.

Wojtek poruszył również też temat duplikacji wewnętrznej i przedstawił kilka porad, które warto zastosować na swojej stronie. Po pierwsze, dokonajmy wyboru preferowanej domeny (http vs. https i www vs. bez www). Uważajmy też na adresy z i bez ?trailing slash? ? gdy dla obu z nich otrzymujemy kod stanu HTTP 200, to również jest to duplikacja. Zadbajmy o aktualizację linków wewnętrznych, by kierowały na finalną wersję URLa. Przedstawionych zostało również kilka innych przyczyn duplikacji treści, jak np. duże i małe litery w URLach, przykłady rozszerzeń do przeglądarek które ułatwiają identyfikację statusów HTTP i przekierowań oraz narzędzia wspomagające wykrywanie duplikatów i zastosowanych tagów kanonicznych tudzież przekierowań.

Jako następny przed publicznością wystąpił Mateusz Dela z GoEuro który zaprezentował ?Content Marketing, po którym protestują kibice Premier League?. Mateusz przedstawił kilka przykładów case study obrazujących jak dzięki tworzeniu unikalnych, wartościowych treści (np. rankingi i infografiki) można zdobyć dużo naturalnych linków przychodzących, zyskać rozgłos w social mediach a nawet trafić do TV. Pokazał jak wyglądało tworzenie, research i outreach treści oraz jakie były finalne wyniki. Zwrócił uwagę jak ważny jest ciekawy pomysł i unikalny content by stać się zauważonym nie tylko przez wyszukiwarkę, ale też duże portale i stacje telewizyjne na świecie.

Właściciel platformy content marketingowej Whitepress ? Paweł Strykowski, przedstawił case study, jak od contentu przejść do wysokiej jakości ruchu. Zwrócił uwagę na moc przekazywaną z linków do URL oraz przedstawił działania wykorzystywane do promowania prowadzonego przez siebie serwisu. Na wykresach zobrazował jak content marketing przyczynił się do zdobycia ruchu organicznego z wyszukiwarki, wyróżnił kilka etapów prac poczynionych nad analizowanym artykułem i jakie efekty tych działań można obserwować po około 2 latach, a także jaką wartość miały koszty, a jaką zgromadzony ruch. Wnioski na koniec nasuwały się same: ciągłe ?dopieszczanie? i optymalizacja treści oraz poprawne linkowanie wewnętrzne wywołujące efekt kuli śnieżnej oraz uwidaczniają przeświadczenie, że SEO nie musi być magią.

Kolejnym prelegentem był Krzysztod Marzec z krakowskiej agencji DevaGroup. Krzysztof prezentował ?5 eksperymentów w SEO i ich wyniki? gdzie zwrócił uwagę na to, że warto samemu testować pewne rozwiązania. Najpierw skupił się na zapleczach pozycjonerskich, które od dawna obserwuje i analizuje wyciągając wniosek, że można się od nich nieźle uzależnić. Nastepnie skupił sie na wykrywaniu przekierowań 301, czy działają i jak właściciele witryn nieświadomie mogą sobie takimi przekierowaniami zaszkodzić. Poruszył kwestię wdrożenia certyfikatu SSL, jakie korzyści i zagrożenia niesie za sobą zmiana adresów z http na https, przedstawił temat utraconych linków, jak je wykryć, jakie rozwiązania wdrożyć by osiągnąć wymierne korzyści i jakie mogą być tego efekty, a na końcu spojrzał na trendy w analizie danych.

Pierwszą osobą w ostatniej sesji wystąpień był Krystian Szastok zajmujący się SEO w Wielkiej Brytanii. Zaprezentował jak wygląda praca w branży SEO w Anglii, zaznaczył, że warto czasami wyjść poza schemat i poszukać źródeł ruchu innych niż wyszukiwarka Google. Zwrócił uwagę, że Google chce dawać nam odpowiedź na niemalże każde zapytanie, stąd coraz bardziej zmieniające się strony wyników wyszukiwania, nawiązał do zmian w sposobie wyszukiwania informacji i przedstawił problemy z jakimi się zmagają specjaliści SEO w Wielkiej Brytanii. Pokazał, że ważne jest budowanie linków dla ludzi i konwersji, nie dla robotów i pozycji oraz że ważna jest optymalizacja pod inne wyszukiwarki i portale.

Przedostatnie wystąpienie należało do Łukasza Żeleznego z uSwitch, który również na codzień pracuje w Wielkiej Brytanii. Łukasz przedstawił nam plan jak raportować wyniki działań SEO u przełożonych. Wytłumaczył jak dla przewidywalnych produktów i rynków zbytu dokonywać analiz porównawczych dotyczących ruchu organicznego, co w wypadku rynków nieprzewidywalnych oraz czym są wizyty efektywne i że warto również takim wskaźnikiem się posługiwać. To właśnie wizyty efektywne przedstawiają jakość i wartość ruchu, uwzględniają optymalizację On-Page i optymalizację konwersji.

Ostatnia prezentacja należała do Michała Wicińskiego z Search Quality Team w Google, który opowiedział o zdejmowaniu działań ręcznych nałożonych na witryny internetowe. Michał skupił się na dwóch rodzajach działań ręcznych, a mianowicie w przypadku witryn zainfekowanych wirusami tudzież zaatakowanych przez hackerów, a także zawierających ?czysty spam?. Zaprezentował jak wygląda praca na jego stanowisku, dlaczego często wnioski o ponowne rozpatrzenie są odrzucane przez pracowników Google, a także odpowiedział na kilka pytań publiczności pod koniec swojego wystąpienia. Michał zastanawia się też, dlaczego w polskich mediach internetowych jest tak mało przykładów ciekawych case study dotyczących SEO. Mamy nadzieję, że z czasem się to zmieni.

Po wygłoszonych prelekcjach wszyscy uczestnicy Festiwalu SEO mieli okazję spotkać się z prelegantami na ?after party?, gdzie również można było porozmawiać o SEO.

Festiwal SEO w Katowicach mamy już za sobą, był to czas dający możliwość wysłuchania ciekawych prelekcji, poznania interesujących ludzi z branży SEM, dający szansę na wymianę poglądów i owocne dyskusje na temat SEO i nie tylko. Miejmy nadzieje, że wysoko podniesiona poprzeczka przez organizatora Artura Strzeleckiego z SilesiaSEM, zostanie utrzymana i spotkamy się w Katowicach już za niecały za rok!

Autor: Dawid Medwediuk z agencji Elephate

Dawid Medwediuk

Dawid Medwediuk

Statystyki indeksowania w Google Search Console

Jeśli analizujesz widoczność strony w Google, to nie pomijaj danych z Google Search Console. W GSC Sprawdzisz, jakie...

WIĘCEJ

Konferencje SEO w Polsce w 2022 roku

Nadchodzące konferencje SEO w Polsce w 2022 roku będą świetną okazją do spotkania się z innymi seowczyniami i...

WIĘCEJ

Ile kosztuje pozycjonowanie, a ile kosztuje SEO?

O tym, jak ważne jest pozycjonowanie, wie dziś niemal każdy właściciel serwisu i sklepu internetowego. Bez pozycjonowania, strona...

WIĘCEJ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Klikając przycisk “Opublikuj komentarz” potwierdzasz, że zapoznałeś się z Regulaminem i akceptujesz jego postanowienia. Będziemy przetwarzać Twoje dane podane w formularzu w celu publikacji komentarza w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest SEMGENCE Sp. z o.o. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły