+48 606 628 628 info@zgred.pl

Lokoz banner

SEO Audit On Red Puzzle.

Audyty SEO – co sprawdzić aby było lepiej niż dobrze – checklista

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena: 4.2/5 (liczba ocen: 25)

Nie wiem czy użyteczna ale na pewno bardzo długa lista spraw, które powinno się sprawdzić wykonując audyt seo – mam nadzieję, to się okaże przydatne. Jest długie ale w PDFie czyta się chyba dużo lepiej :) Spis podzielony jest na kilka sekcji – pozwoli to na grupowanie zagadnień do wykonania jeśli czegoś brakuje.

W połączeniu z wpisem co audyt zawiera od środka powinno dać to pełen obraz audytu seo do wykonania. Dodatkowo obok kilka uwag oraz linków do różnych artykułów moich bądź zewnętrznych.

Co to jest audyt SEO ?

Audyt SEO – jest to sprawdzenie dostosowania badanego serwisu WWW do wymagań wyszukiwarki. Sprawdzane są czynniki ONSiTE oraz OFFSITE. Analiza taka pozwala wykrywać błędy związane np. z indeksacją, optymalizacją czy prędkością jego działania.

 

Podstawowy audyt seo czyli sprawdzenie serwisu

¤ Indeksacja serwisu

  • sprawdź komendą site w Google czy Twój serwis jest widoczny
  • zobacz ile stron jest zwracanych
  • sprawdź czy jest zwracana strona główna oraz na jakiej pozycji – jeśli na pierwszej to jest OK. Jeśli na dalszych lub jest niewidoczna może to oznaczać wiele np. karę, filtr, słabą jakość serwisu, słabe linkowanie wewnętrzne lub inne problemy z serwisem (czyli rzecz do sprawdzenia)

¤ Liczba stron docelowych w Google Analytics

  • sprawdź czy liczba stron zaindeksowanych w Google odpowiada liczbie stron docelowych w GA. Dla małych serwisów jest to możliwe do wykonania, dla dużych portali praktycznie nierealne. Dodatkowo zależnie od przyjętej strategii liczby te mogą znacząco się rożnić np z powodu używanego parametru noindex, przekierowań 301 etc…
  • sprawdzenie to daje Nam obraz co do poziomu indeksacji serwisu pod kątem wartościowych stron (reszta może być kiepskiej jakości)

¤ Brand

  • czy strona główna pojawia się na zapytanie związane z Twoją marką (brandem) np. na frazę „zgred” widać blog ale nie widać katalogu
  • jeśli na to zapytanie nie widać ani strony głównej ani podstrony serwisu – należy poszukać przyczyny gdyż może to być kara (np filtr)

¤ Dla kluczowych stron serwisu sprawdź cache

  • czy zawartość strony pojawia się w cache ?
  • czy linki nawigujące (wewnętrzne) pojawiają się ?
  • czy są jakieś linki ukryte ?

Uwaga: najlepiej jest sprawdzać wersję tekstową w cache – komenda site w Google i podejrzenie kopii

¤ Sprawdź wyniki wyszukania dla wersji mobilnej

  • czy strona i podstrony prawidłowo wyświetlają się na urządzeniach mobilnych po wejściu z wynikow wyszukania ?
  • czy w wynikach wyszukania strona ma ikonkę telefonu oznaczającą wersję mobilną (na dzień sporządzenia tego wpisu taka ikonka jest generowana)
  • jeśli na jedno chociaż z powyższych pytań masz odpowiedź nie – to trzeba popracowąć nad serwisem

Optymalizacja on-site w audycie seo

¤ Optymalizacja tytułów TITLE

  • tytuły powinny być zoptymalizowane, odpowiednio dobrane i unikalne
  • zalecają na zachodzie aby nazwa brandu (firmy) występowała w tytule – tutaj uwaga: tak się składa, że Google w wynikach wyszukania samo dokłada nazwę firmy na końcu każdego tytułu. Jednakże przynajmniej dla strony głównej zalecam wstawienie nazwy firmy
  • tytuły nie powinny być dłuższe niż 55-60 znaków (tak wiem, na moim blogu są na „tyle” dłuższe) – do zebrania informacji o tytułach podstron można użyc Xenu lub Screaming Froga

¤ Optymalizuj tytuły i opisy stron (w tym DESCRIPTION), które mają wysoki CTR

  • pozwoli to na zwiększenie ruchu i uniezależnienie się od rankingu w Google (budujesz długi ogon)

¤ Sprawdź, na których stronach brakuje TITLE, opisów i gdzie można poprawić DESCRIPTION
¤ Opis na stronie powinien zawierać słowa kluczowe w treści, odmiany tych słów i synonimy

  • dzięki temu zbudujesz długi ogon i daną podstronę wypozycjonujesz na większą liczbę słów kluczowych

¤ Sprawdź czy na stronie jest opis – jakikolwiek content

  • dobrze zoptymalizowany opis, unikalna zawartość na kluczowych stronach jest bardzo ważna

¤ Główne słowo kluczowe powinno znaleźć się w H1
¤ Nazwy obrazków, title oraz alt dla tychże obrazków powinny być zoptymalizowane, ich opis powinien odzwierciedlać zawartość strony jak i samego obrazka
¤ Adresy URL powinny być zoptymalizowane

¤ Czy strona generuje „czyste” adresy URL

  • adresy URL nie powinny zaierać identyfikatorów sesji
  • adresy URL indeksowane przez wyszukiwarki powinny być statyczne – nie należy indeksować dynamicznych adresów URL

¤ Czy serwis ma krótkie adresy URL

  • adres URL nie powinien być dluższy niż 115 znakow (na tym blogu nie trzymam się tej zasady)

Zawartość czyli audyty seo contentu

¤ Optymalizacja strony głównej

  • czy na stronie jest chociaż jeden akapit z tekstem ? Jeśli nie ma to tragedii też nie ma ale wskazane jest aby bylo „za co” pociągnąć stronę do góry – samym titlem wyszukiwarki nie żyją
  • piszą, że 150-200 znaków – czyli krótki tekst – pozwoli wyszukiwarce i użytkownikowi zorientować się co do zawartości strony – więc należy się do tego dostosować. Natomiast wstawianie elaboratu na główną to i tak nikt tego nie będzie czytał a i na użyteczności strony dużo się traci

¤ Optymalizacja stron docelowych

  • czy na stronie docelowej jest jakiś tekst ? Jeśli nie ma to lepiej żeby się pojawił – akurat w tym przypadku tragedia polega na jego braku. Można dodać kawałek tekstu u góry i schować pod przyciskiem. Do dyspozycji jest też miejsce na dole strony
  • dobrze jest jeśli na stronie docelowej poza tekstem jest grafika – dzięki temu użytkownik od razu wie o czym jest tekst (użyteczność)

¤ Czy na stronie jest prawdziwy, rzeczywisty tekst

  • jeśli coś opisujesz zrób tak aby było to realne. Tekst winien być na tyle długi aby był zrozumiały do użytkownika. Dłuższe teksty stosuj do zbudowania long-taila
  • nie twórz farmy linków (nawet wewnętrznych)

¤ Prawidłowy dobór słów kluczowych

  • czy tekst znajdujący się wokół słowa kluczowego odpowiada tematyce strony docelowej – zabieg stosowany przy spamie np w tekst po angielsku są wplatane słowa kluczowe oraz linki do stron nietematycznie powiązanych
  • sprawdź czy docelowe słowa kluczowe będą budowały pozycje na frazach mocno konkurencyjnych czy też będą odpowiadały za długi ogon

¤ Kanibalizacja słów kluczowych

  • sprawdź komendą site w wyszukiwarce wyniki dla konkretnych slów kluczowych i porównaj je – może kilka stron pokazuje to samo i warto to zróżnicować ?
  • sprawdź czy w obrebie serwisu masz duplikację treści, tytułów, meta … jeśli tak zróżnicuj to (do wykorzystania np Screaming Frog)

Kilka słów o kanibalizacji: http://www.lexy.com.pl/blog/kanibalizacja-slow-kluczowych-i-jej-wplyw-na-serpy.html

¤ Pomoc dla odwiedzającego

  • powinna istnieć strona, która w sposób jasny i klarowny wytłumaczy, gdzie użytkownik się znajduje oraz jakiego typu produkty lub usługi są oferowane. Strony z pomocą/faq/help mile widziane.

¤ Formatowanie na stronie

  • sprawdź czy używasz formatowania H1, H2 …
  • czy są używane obrazki – ułatwiają zrozumienie strony
  • jak jest sformatowany tekst i czy łatwo się go czyta (np ciężko czyta się tekst justowany od prawa do lewa)

¤ Teksty na blogu powinny zawierać nagłówki

  • spójrz czy na blogu stosujesz nagłówki – takie wytłuszczone sekcje, które są krótkim streszczeniem tego o czym będzie czytał użytkownik.
  • nagłówki takie pomagają tez budowac mocny długi ogon bo z reguły tekst jest wytłuszczony (boldowany) – wyszukiwarki rozumieja go „O ! Ten tekst jest ważny !”

¤ Tekst vs Reklama

  • Google dużą wagę przywiązuje do faktu ile reklam jest na stronie i czy strona nie jest nią przeładowana – jeśli reklamy jest dużo a tekstu niewiele – nakłada karę
  • duża liczba reklam powoduje, że strona jest nieczytelna (mało użyteczna) – tracisz użytkownika
  • pamiętaj aby tekst był również na pierwszym ekranie zaraz po wejściu na stronie (po angielsku „above the fold”)

Powielanie zawartości – duplicate content

¤ Jeden adres URL dla pojedycznego produktu/usługi

  • czy adresy URL zawierają jakieś dynamiczne parametry ? jeśli tak uważaj – to może powodować powstawanie wielu podstron z taką samą zawartością
  • czy produkty niewiele od siebie różniące się mają te same opisy ? Jeśli tak zmień to…

TIP: dobrym rozwiązaniem jest aby wykonac jedną podstronę dla produktu i dynamicznie na nim zmieniać np kolory aby niedopuścić do powielania treści

Kilka słów o tym było tutaj: https://seo.zgred.pl/jak-nie-robic-linkowania-wewnetrznego-na-karcie-produktu-w-sklepach-internetowych-2092

¤ Poszukaj treści w serwisie oraz poza nim

  • poszukaj w wyszukiwarce znajdziesz opisy produktów na innych witrynach – zgłoś to do Google lub ewentualnie poproś „kradzieja” o zmianę treści. Z doświadczenia powiem, że najszybciej taki tekst zmienić … u siebie :(
  • poszukaj kawałków tekstu w wyszukiwarce czy występuje on gdzieś na innych podstronach Twojego serwisu – przeanalizuj to czy przypadkiem nie jest to problemem

¤ Poddomeny szkodzą

  • czy twój serwis posiada poddomeny ?
  • jeśli tak poszukaj czy nie występuje na nich taka sama zawartośc jak na serwisie głównym

TIP: czesto spotykanym problemem jest wildcard dla domeny przez co można zaindeksować dla takiego serwisu pierdyliardy poddomen z tą sama zawartością co w serwisie – przez to witryna obsuwa się w wynikach wyszukania.

¤ SSL/HTTPS

  • Czy serwis używa połączen bezpiecznych (ssl/https) ? Jesli tak sprawdź czy nie powielasz serwisu w trybie non-secure (zaindeksowany serwis z http i https)

¤ Sprawdź inne witryny należące do tej samej firmy

  • Warto przejrzeć (szczególnie dla małych firm) gdyż niejednokrotnie opis usług jest taki sam na wielu witrynach

¤ Strony automatyczne typu „wydrukuj”, „PDF”

  • jeśli na serwisie używasz przycisków do generowania wydruków czy też (jak na moim blogu) do wygenerowania PDFa sprawdź czy nie powoduje to duplikacji zawartości. Najlepiej przycisk oznacz za pomocą rel=”nofollow” (jak u mnie)

Indeksacja i dostępność – też sprawdzamy przy audycie seo

¤ Plik robots.txt

  • sprawdź co blokujesz dla robotów – często defaultowe ustawienia są niewystarczające lub możesz zablokowac zbyt dużo

Dodatkowe informacje: https://seo.zgred.pl/optymalizacja-sklepu-internetowego-cz-7-blokowac-czego-nie-945 

¤ Wyłącz Javascript, CSS i ciasteczka

  • zobacz jak wygląda Twoja strona bez wszystkich bajerów
  • czy widać jakąkolwiek treść ?
  • czy działa linkowanie wewnętrzne ?

¤ Zobacz swoją stronę jako robot Google

  • użyj narzędzia (typu User Agent Switcher) aby stać sie robotem Google
  • czy strona wygląda tak samo dla robota Google jak dla Ciebie przed zmianą ?
  • jeśli tak to OK, jesli nie to może oznaczac cloaking i lepiej to naprawić

¤ Sprawdź błędy 4xx i 5xx

  • sprawdź czy Twoja strona generuje błędy 4xx – ustawileś to specjalnie czy skasowałeś zawartość ?
  • sprawdź czy Twoja strona generuje błędy 5xx – jeśli to problem ze skryptem i/lub serwerem całość może „wylecieć” z pozycji

error500

 

Tak wygląda wykres w GWT dla serwisu zwracajacego błąd 500.

TIP: użyj serwis http://web-sniffer.net/

¤ Czy mapa XML jest w pliku robots.txt ?
¤ Czy mapa XML jest dodana do narzędzi Google (lub innej wyszukiwarki) ?
¤ META NOINDEX

  • sprawdź czy jakieś podstrony mają ustawione NOINDEX w meta
  • sprawdź zasadność ustawienia NOINDEX bo może zablokowałeś ważne (istotne) podstrony
  • jeśli strony sa bezwartościowe ustaw NOINDEX (lub zablokuj w robots.txt)

TIP: użyj Xenu lub Screamin Froga

¤ Nie indeksuj stron związanych ze zbieraniem danych z reklam etc…

  • jeśli stosujesz sspecjalnie przygotowane strony do konwersji (np zbieranie danych, sprzedaż usług – po naszemu to „landingi”) zastosuj NOINDEX – strony te nie powinny generować ruchu organicznego (zakłamują przez to wyniki)

Architektura serwisu i linkowanie wewnętrzne

¤ Liczba linków wewnętrznych

  • nie ma specjalnego ograniczenia czy wykładni z tym związanych. Niektorzy stosuja zasadę max 100-200 linków wewnętrznych ze strony

¤ Struktura pionowa

  • Ze strony głównej linki idą do kategorii
  • Z kategorii linki ida do podkategorii oraz do produktów/usług
  • Ze stron produktowych linki idą do odpowiednich kategorii

¤ Struktura pozioma

  • Ze strony kategorii linkujemy do innych stron kategorii
  • Ze strony produktów linkujemy do innych stron produktowych

Trochę o linkowaniu wewnętrznym: https://seo.zgred.pl/linkowanie-wewnetrzne-strategie-budowania-2958

¤ Linkowanie z treści

  • linki z treści nie powinny tworzyć farmy linków tzn w jednym tekście nie powinno upychać się odnośnikow do innych podstron

¤ Linki w stopce

  • nie powielaj linków wewnętrznych z menu
  • nie linkuj na słowa kluczowe typu exact match

¤ Przemyśl i opracuj zasady związane z wykorzystwaniem słów kluczowych w linkowaniu wewnętrznym
¤ Sprawdź nieistniejące linki

  • za pomoca dowolnego programu (np. Xenu) sprawdź czy w serwisie linki prowadzą do nieistniejących podstron – jeśli tak pozbądź się tego problemu

Problemy techniczne, na które warto zwrócić uwagę robiąc audyt seo

¤ Przekierowania 301

  • czy przekierowania 301 są używane globalnie czy wybiórczo ?
  • jeśli jest ustawione globalnie przekierowanie wszystkiego na stronę główną to lepiej jest zrobić 301 zamiast 302
  • czy strona występuje w kilku wersja (bez www, z www, z index.html i bez)
  • użyj dowolnego programu do sprawdzenia przekierowań

¤ „Złe” przekierowania

  • sprawdź przekierowania 302, 307, http refresh, javascript – zastąp je 301
  • pomocne narzędzia: dowolne na czele ze Screaming Frog

¤ Przekierowania bezpośrednie vs łańcuszek przekierowań

  • sprawdź czy przekierowanie jest bezpośrednie ze starego adresu na nowy – jeśli tak to OK
  • nie twórz łańcuchów przekierowań typu adresA->adresB->adresC->adresD – wyszukiwarka się zgubi oraz bardzo obciąża to serwer
  • tworzenie łańcuchów kończy się tym, że wyszukiwarki nie podążają za serią przekierowań

¤ Używanie Javascript

  • czy javascript jest używany i w jakiej ilości ?
  • czy linki są wykonane w Javascript ? Uwaga na Javascript PageRank Sculpting !

Javascript scultping: http://www.lexy.com.pl/blog/to-follow-or-not-to-follow.html 

¤ Ramki IFRAME

  • czy używane są ramki Iframe do ładowania zawartości ? Jeśli tak – pozbądź się tego.

¤ Flash

  • używasz flasha ? Od razu wyrzuć wszystko co jest flashowe …

¤ Błędy w panelu Narzędzi dla Webmasterów – Google

  • jeśli w panelu GWT widzisz błędy (jakiekolwiek) – pochyl się nad problemem. Szczegółna uwagę zwróć na błędu 4xx i 5xx

¤ XML Sitemap

  • czy mapa strony jest prawidłowo wykonana według standardów ?
  • czy mapa jest w ogóle wykonana i prawidłowo dodana do panelu np GWT
  • czy mapa pokrywa wszystkie możliwe linki wewnętrzne czy też traktuje serwis wybiórczo
  • czy struktura mapy jest właściwa

Obejrzyj ten artykuł: https://www.distilled.net/blog/seo/indexation-problems-diagnosis-using-google-webmaster-tools/

¤ Czy postać kanoniczna serwisu jednoznacznie wskazuje stronę główną – wykonaj 301 ?

¤ Czy postać kanoniczna serwisu jest zdefiniowana w panelu GWT ?

¤ Czy rel=”canonical” jest prawidłowo wykonany w obrębie całego serwisu ?

Więcej pod adresem: https://seo.zgred.pl/kilka-porad-uwag-zwiazanych-ze-stosowaniem-relcanonical-2428

¤ Relative (względne) adresy URL vs Absolute (bezwzględne) adresy URL

  • sprawdź czy twój serwis stosuje adresy bezwzględne URLe (absolute URL) czy też względne (relative) – lepiej używać bezwzględnych adresów

wzgledny-vs-bezwzgledny-adres-url

Prędkość witryny

¤ Sprawdź prędkość ładowania serwisu – im dłużej tym gorzej. Z doświadczenia powiem, że jak coś się ładuje powyżej 2 sekund to trzeba się pochylić nad problemem

¤ Włącz kompresję

¤ Włącz cache’owanie – znacznie przyspiesza witrynę

¤ Zoptymalizuj obrazki w serwisieo jak tutaj piszą

¤ Zminimalizuj CSS/JS/HTML – im mniej ładujesz tym lepiej

¤ Zmień hosting na szybszy – sharedy odchodzą do lamusa – pomyśl o czymś nowym np Zenbox czy inna chmura ;)

Ciekawą sprawą jest sukcesywne ładowanie witryny na skutek przesuwania strony kursorem w dół – content pobierany jest sukcesywnie – przykładem jest Onet, który na początku ma ok 165 żądań i łąduje ok 2 Mega danych natomiast im nizej tym żądań do serwera jest więcej. Dzięki temu Onet oszczędza na paśmie ;)

Do poczytania: http://lukaszt.pl/jak-zwiekszyc-predkosc-witryny/

Do wykorzystania: serwis GTMetrx.com

Wersja mobilna strony – ważny aspekt w seo

Na wstępie pragnę wyjaśnić, że wersje mobilne strony będą lepiej rankowały w wynikach wyszukania prezentowanych na urządzeniach mobilnych – stan postawionej tezy obowiązuje na dzień 6 marca 2015 :)

¤ Sprawdź dostępność wersji mobilnej

  • czy w ogóle jest wersja mobilna ? Jaka ?
  • jeśli nie ma wersji mobilnej trzeba ją wykonać albo w poddomenie, albo RWD albo jakkolwiek inaczej

¤ Sprawdź czy Analytics jest prawidłowo zainstalowany dla wersji mobilnej

¤ Sprawdź czy zawartość strony zmienia się dynamicznie

¤ Sprawdź jak zachowują się użytkownicy na wersji mobilnej

  • szczególnie ważne w kontekście różnej zawartości serwowanej dla użytkowników mobilnych vs użytkownicy desktopowi

¤ Zlikwiduj błędne przekierowania (faulty redirects)

  • jeżeli twój serwis przekierowuje użytkowników mobilnych ze strony, którą szukali mobilnie na stronę główną – trzeba to zmienić. Użytkownik mobilny (jak każdy inny) musi dostać to czego szukał

Do poczytania: http://seoparty.net/czego-seo-wcy-nie-wiedza-o-faulty-redirect/

¤ Sprawdź czy wersja mobilna jest odpowiednio oznaczona

  • jeśli strona mobilna (z reguły) widnieje w poddomenie jako „m.” oznacz to za pomocą rel=”alternate”
  • czy wersja mobilna wskazuje postać kanoniczną na wersję desktopową ?
  • oficjalny dokument Google

Artykuł o tym jak przeprowadzić pełny audyt seo witryny mobilnej.

Wersje językowe

¤ Sprawdź czy serwis posiada różne wersje językowe

  • najlepiej gdy wersje językowe są w osobnym katalogu lub poddomenie np uk.domena.pl lub domena.pl/uk/

¤ Ustaw kraj docelowy dla serwisu w panelu Google GWT

  • jeśli strona jest w jednej wersji językowej czy jest to ustawione w GWT ?
  • jeśli serwis jest skierowany na różne kraje i posiada wiele wersji językowych czy jest to ustawione w panelu GWT ?

¤ Wykonaj implementację hreflang / rel alternate dla różnych wersji językowych

¤ Różne wersje mają ten sam język

  • jeśli strona kieruje na różne kraje i są wykonane w tym samym języku (np język angielski dla stron UK i USA) zadbaj aby zawartość była unikalna

¤ Waluty danego kraju

  • jeśli strona posiada różne waluty zadbaj aby były one związane z danym krajrem czyli nie wstawiaj do wersji poslkojęzycznej jena ;)

¤ Wykonaj adresy URL zgodne z notacją danego kraju

  • zrób tak aby adresy URL dla poszczególnych krajów nie powtarzały się

Analytics

¤ Czy kod analytics jest na każdej podstronie serwisu

  • można to sprawdzić za pomocą programu np Screamin Frog – ustawić filtr
  • czy są strony, które muszą być zablokowane ?

¤ Czy śledzenie zdarzeń jest włączone ? Aby sprawdzać interakcje użytkowników na stronie

¤ Meta Refresh i przekierowania Javascriptowe są usunięte ?

  • lepiej je usunąć ponieważ mogą obniżać współczynnik odrzuceń

¤ Czy prawidłowo prowadzone są kampanie reklamowe z wykorzystaniem parametrów UTM ?

¤ Czy statystyki z wewnetrznych adresów IP są zablokowane ?

¤ Czy usługi Adsense i Adwords są połączone ?

¤ Czy narzędzia związane z demografią są włączone ?

¤ Czy analytics jest prawidłowo skonfigurowany aby śledzić wewnetrzną wyszukiwarkę ?

Lista ta jest dostępna także w postaci infografiki oraz pliku PDF do pobrania.

Infographic timeline report template with lines

Ufffff…. ;) a teraz krótki spamik: audyty seo, audyt seo

Źródło natchnienia: http://moz.com/blog/technical-site-audit-for-2015 – czyli tłumaczenie jak wykonywać audyty seo

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena: 4.2/5 (liczba ocen: 25)
Audyty SEO - co sprawdzić aby było lepiej niż dobrze - checklista, 4.2 out of 5 based on 25 ratings

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Ten wpis ma 75 komentarzy

  1. I takie tłumaczenie to ja rozumiem ;) Świetny artykuł.
    Do tej pory spotykałem się tylko z opisem programów do darmowych audytów SEO z dopiskiem, który w skrócie można zinterpretować „jeżeli chcesz coś więcej, to kup profesjonalny audyt SEO” (czasem z dopiskiem „możesz to zrobić tu…).
    Natomiast tutaj – wiele podpunktów + komentarz co sprawdzić i jak. Dlatego świetny artykuł ;)

  2. Absolutnie dzięki za ten tekst! P.S Rozbroiło mnie to z flashem… informatyk, z którym czasem współpracuję ma hopla na punkcie flasha i wszystko co tworzy jest na tym jakoś oparte. Osobiście nie preferowałam z racji na grupę docelową, któej flashowe strony beznadziejnie się ładują bo mają „kiepskie internety…”, ale w żaden sposób nie wiązałam flasha z czymś, co może sie odbić na seo.
    Mógłbyś nieco rozwinąć tą myśl?

      1. Gdyby to „flash to przeżytek” przeczytał ten mój informatyk, to by się zawinął nogami:)
        Ale taka prawda – mówi się, ze flash taki „piękny, tralala, jak strona cudownie wygląda blabla”, ale to akurat dla seo z tego co wiem nie ma znaczenia… w porównaniu z indeksowaniem.
        Jeszcze raz dzięki za ten tekst.

        1. Dziś CSS3 i HTML5 można osiągać magię jeśli chodzi o efekt wizualny – zdecydowanie polecam ten kierunek także z punktu widzenia SEO.

  3. @Aleksandra Niedzielska jak piszesz flashowe strony beznadziejnie się ładują, a szybkość już ma wpływ na SEO. Ale pewnie to nie tylko to wpływa źle.

    Ja mam natomiast sporo komunikatów 404 głównie przez jakieś literówki popełnione przy podawaniu URLi lub po zmianie całej zawartości, a BL w necie pozostały, czy coś z tym trzeba (czy można i jak) zrobić ?
    Wszystkie 404 są z BL z wewnętrznych mam „pozorny 404” ale nie wiem skąd, bo jak patrzę na strony które niby linkują do tego nieistniejącego pliku to nie ma na nich linka.

    Jeszcze kwestia IFRAME bardzo źle jak jest na stronie ? U mnie w ten sposób np. są filmy z YouTube osadzone, lepiej zmienić metodę ?

  4. Dodałbym więcej informacji DC. Zresztą kiedyś „wysmarowałeś” dobrej jakości artykuł z poradami na ten temat – może jest już nieaktualny :).

  5. Nasunęło mi się jedno pytanie dotyczące UTMów? Sprawdziłem teraz, że te linki się indeksują. Więc teraz pytanie czy robiąc linka z UTMem nie osłabiamy mocy linka? Co najlepiej zrobić z tymi linkami? Dodać ten parametr w GWT? Blokować w robotach? Robić przekierowanie? Co z tym zrobić, aby było najlepiej pod względem SEO?

  6. Wszystko jasne tylko jak sprawdzić cache?

    „Dla kluczowych stron serwisu sprawdź cache

    czy zawartość strony pojawia się w cache ?
    czy linki nawigujące (wewnętrzne) pojawiają się ?
    czy są jakieś linki ukryte ?”

  7. No i to jest rzetelny art ale mam jedno pytanie: Jak to jest teraz z description? Jedni twierdzą że liczy się go w znakach, inni w px. Jaki długi powinien być opis?

  8. Super rzeczowy i dość obszerny artykuł, porządny kawał lektury może niekoniecznie do poczytania przy kominku z ciepła kawą w dłoni ale nie umniejsza to jego wartości.

  9. To dodałeś mi roboty na wolny weekend. Mega lista zadań mnie czeka. Fajnie byłoby zrobić listę w PDF z kwadracikami do odhaczania.

  10. bardzo dobra robota. świetny wpis. właśnie natknąłem się na ten artykuł i zamierzam moją stronę dobrze sprawdzić. widzę, że dużo będę miał jeszcze do zrobienia.

  11. Wow
    Nie myślałłem ze próbując pozycjonować swoja stronę trzeba uwzględnić tyle elementów
    Swietny artykół mnie przynajmniej uzmysławia jak nic nie wiem i jak bardzo muszę przysiąść do pozyskiwania wiedzy o pozycjonowaniu, Chyle czoło przed ogromem wiedzy autora i checią dzielenia sie nią

  12. Bardzo fajnie opisałeś co trzeba zrobić zanim wykonamy audyt seona pewno okaże się to bardzo przydatne zwłaszcza dla osób początkujących w tym temacie

  13. Witam. Co zrobić żeby google nie indekswalo arichiwów i tagów, a zamiast tego w SERPach były same wpisy? Używam wtyczki SEO Yoast. Muszę ją jakoś skonfigurować czy co?

      1. A w jaki sposób dać do zrozumienia dla Google, że główny wpis jest najważniejszy. W wynikach wyszukiwania często pojawiają się tagi lub archiwa przed głównym wpisem albo zamiast głównego wpisu – strasznie brzydko to wygląda. Da się to ustawić we wtyczce WordPress SEO by Yoast?

  14. Rzetelny artykuł! Dzięki. Pisałeś o wersji mobilnej strony. Czy jeśli moja strona nie jest responsywna, to jej pozycje w wyszukiwarce (dla komputerów) będą niższe?

  15. Kolejny rzeczowy tekst. Ciekawy tylko jestem tego, na ile pełna optymalizacja przełoży się na wyniki. Akurat robię na jednej domenie wszystko to co będę w stanie zrobić i sprawdzimy czy przełoży się to w jakimś tam sensie na wzrosty. Błędów mam sporo według PageSpeed Insights, szczególnie w wersji mobilnej, ale powalczymy, żeby osiągnąć jak najwięcej. BTW. według narzędzia mam wysoki poziom wygody użytkowania strony

  16. Poradnik jest fajny jeśli chodzi o optymalizację pewnie dla wielu osób, ale łatwo się zatracić z faktem, że na rzecz optymalizacji strona traci użyteczność. Np.
    – (stopka)nie powielaj linków wewnętrznych z menu – wg. badań map cieplnych, akurat linki w stopce są dość częstym narzędziem nawigacyjnym i klikalnym przez użytkowników. Możemy usunąć, żeby wyszukiwarce się podobało, ale chyba użytkownicy też są ważni ;) ?

      1. Pawle, pytanie: jakie jest uzasadnienie niedublowania linków z menu w stopce (tj. na jaką konkretnie SEO-rule byś się powołał)?

  17. Z tym flashem to prawda. Strona nie chce iść w górę i jest nieprzyjazna dla użytkownika. Zmiana na standardową jest pierwsza rzeczą jaką doradzam klientowi na samym początku.

  18. Zgredku, miałeś może taką sytuację, że po anulowaniu kary ręcznej (częściowa kara za linki przych.) info o karze nie znikło z webmaster tools? Mail o zdjęciu akry jest, info o zdjęciu jest, kara jest w panelu, minęło 2 miesiące od zdjęcia

    Pozdrawiam

      1. Dzięki za odpowiedź, ciekawa sytuacja bo dzisiaj już nie ma :) niezły przypadek, a może nie? nic nie zgłaszałem na forum ;)

        Pozdrawiam

  19. „Jeżeli stopka jest user-friendly” – co to oznacza ? Mam na jednej stronie w stopce na kilku podstronach link z anchorem do głównej, w menu mam do głównej „nofollow” i właśnie na tę frazę wyleciałem poza 100 może chwilowe zawirowanie, ale powoli szło sobie elegancko od >100 do ok.30poz. i bach, poszło.
    Taką stopkę mam na ok. 10-14 podstronach z >80 – jest szansa, że to jest przyczyną ?

  20. W menu jest po prostu home (nf), a chciałem uzyskać kilka anchorów (df) na które z zewnątrz nie dodawałem żadnych linków, są tylko wewnętrzne.

  21. Bardzo fajny artykuł dla osoby początkującej, jednak nie ukrywam, że przydałoby się wytłumaczenie kilku dla większości znanych zwrotów, jednak dla kogoś kto zaczyna mogą być trudne.

  22. Musze przyznać, że świetny zbiór elementów wartych (a wręcz niezbędnych) do sprawdzenia przy audytowaniu witryny. Widząc dotychczasowe audyty stron, stwierdzam, że większość z nich nie sprawdza nawet połowy tych czynników i mam na myśli nawet bardzo duże i znane agencje :)

  23. zawsze robiąc audyt o czym się zapomina – najczęściej o tych najprostszych rzeczach – dzięki tej liście już nic się nie przegapi – wisi już przy monitorze :) dzięki zgredzie

  24. Dzięki za świetny artykuł. Mam pytanie dotyczące długości adresu URL i okruszków. Przykład linku do strony produktu:
    – wersja 1) http://www.strona.pl/kategoria/inna-podkategoria/nazwa-produktu – długość URL o wiele większe niż 115 znaków
    okruszki:
    http://www.strona.pl -> http://www.strona.pl/kategoria -> http://www.strona.pl/kategoria/inna-podkategoria-> http://www.strona.pl/kategoria/inna-podkategoria/nazwa-produktu

    – wersja 2) http://www.strona.pl/nazwa-produktu – większość adresów zmieści się w 115 znakach.
    okruszki:
    http://www.strona.pl -> http://www.strona.pl/kategoria -> http://www.strona.pl/kategoria/inna-podkategoria-> http://www.strona.pl/nazwa-produktu

    Która wersja linków będzie lepsza pod kątem pozycjonowania produktu? W wersji 1 okruszki wydają się być bardziej ‚naturalne’

    1. Okruszki dajesz anchorami – więc długość adresów URL pod anchorem nie ma znaczenia. Ważne żeby w zasadzie w adresie URL nie przekraczać pewnych długości i tego się trzymać. Na blogach nie unikniesz przekroczenia 115 znaków :) Do pozycjonowania nada się każda wersja byleby nie upychać słów kluczowych w URLach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
optymalizacja-adresow-url-screenshot
Optymalizacja adresów URL – 10 najważniejszych rzeczy z tym związanych

Optymalizacja adresów URL to ważna rzecz z punktu widzenia SEO oraz UX. Dla zwykłego użytkownika wygląd adresu URL sprawia, że...

E-shopping
Myślisz, że masz zoptymalizowany koszyk w swoim sklepie? Jesteś w błędzie …

Brak płatności błyskawicznych, zmuszanie klienta do rejestracji, ukrywanie kosztów przesyłki i błędy techniczne to niejedyne grzechy, przez które klienci dużego...

Zamknij