skip to Main Content
+48 606 628 628 info@zgred.pl
Tagi

Czy warto indeksować wszystkie podstrony w dużym portalu na przykładzie serwisu z fototapetami ?

Za siedmioma górami, za siedmioma morzami – mieszkał serwis z pierdyliardem podstron. I miał on problemów bez liku a przede wszystkim chciał mieć zaindeksowane wszystkie podstrony, których było dobre kilka milionów.

liczba-stron-do-zaindeksowania

Dlaczego chciał miec wszystko zaindeksowane ? Bo uparciuch był z niego i wychodził z założenia, że im więcej zaindeksowanych podstron tym większy długi ogon w pozycjonowaniu i tym większy ruch zgarnie z rynku.

Zatem popatrzmy na serwis.

Konstrukcja opiera się na wygenerowaniu wielu podstron po jednej dla każdego produktu w serwisie. Blisko 102 MIO (MIO = miliony) podstron z grafiką oraz tagami ma za zadanie stworzyć ogromny serwis. Komenda „site:dany-serwis.pl” w Googletce zwraca obecnie 489 tys zaindeksowanych podstron i powolutku pnie się to do góry. Można też zauważyć spore wachania zaindeksowanych stron – w momencie gdy rozpocząłem pisać ten wpis zaindeksowanych podstron było 489tys, dzisiaj jest ponad 24 MIO. Ale może to być w każdej chwili zredukowane… Należy przy tym zauważyć, że fluktuacje liczby zaindeksowanych podstron mogą być spowodowane:

  • słabym podlinkowaniem serwisu
  • serwis jest jeszcze bardzo młody
  • słabe linkowanie wewnetrzne
  • opisy produktów są bardzo skąpe
  • …. i tak dalej

site-zgred-pl

Dla serwisu zgred.pl liczba zaindeksowanych podstron powinna oscylować w granicach 10-12MIO a ile jest tyle widać.

site-pixers-pl

Serwis pixers.pl miał kilka dni temu niecale 240 tys zaindeksowanych podstron, dzisiaj pokazuje 39MIO…

 

Co jeszcze może być źle wykonane w seriwsie z fototapetami i może dość mocno przeszkadzać w indeksacji ?

  • Opis może być masakrycznie skąpy – równie dobrze można powiedzieć, że nie istnieje. Czyli jest to albo krótkie zdanie lub jednowyrazowy opis.
  • Fraza „fototapety” powtórzona kilkukrotnie tworząc niezłej „jakości spam” – niby tylko 11-15 razy ale dlatego, że nie ma treści można to uznać za upychanie słów kluczowych
  • w nagłówkach meta „bałagan” i upchane słowa kluczowe – niby Google nie bierze tego pod uwagę przy rankowaniu ale jeśli jest tam spam to już niestety bierze…

fototapeta-w-meta

 

Umieszczanie na stronei serwisu (nawet w ukrytych pczyciskach) tych samych tekstów technicznych (np o wykonaniu fototapety lub jak ją przykleić), które są powielone pierdyliardy razy na innych fototapetach  szkodzi. Oznacza to, że 1% treści to opis produktu natomiast ponad 90% to powielony tekst opisujący fototapetę i techniki wykonania etc… No tak to nie zadziała – może być wzięte z duplicate content i wyszukiwarka wyrzuci wszelkie tego typu podstrony z indeksu lub przesunie do „suplementala”.

Aby urozmaicić opis fototapeta powinna posiadać komentarze – super – na pewno pomoże – pod warunkiem, że nie będą miały tej spamej daty powstania (sic! ale wtopa) czyli nie będzie widać gołym okiem, że sami sobie je wygenerowali…

Problemem mogą być też chmury tagów – przy fototapetach właściciele mają zwyczaj wrzucania 20-40 tagów. Możemy mieć  tutaj do czynienia z tagami, których konstrukcja powoduje powstawanie dla jednego produktu kilkudziesięciu dodatkowych podstron.

Wnioski tutaj nasuwające się:

  • strony z tagami powodują powstanie wielu setek bezwartościowych (z punktu widzenia Google) podstron mogących tworzyć duplikaty w obrębie witryny
  • strony odsyłajace w ramach chmury tagów do spisu tagów służą tylko polepszaniu indeksacji co może być łamaniem wskazówek jakościowych

Co zrobić aby zaindeksować wszystkie podstrony ?

  • Stworzeniem podstron z tagami tak jak jest to obecnie (tylko, że Google może to utrącić)
  • Wykonanie dodatkowego linkowania wewnętrznego z tekstów opisujacych kategorie – długi tekst umieszczony na samym dole (ukryty CSS-em widocznym dla szukajki i użytkownika) powinien pomóc
  • Podzielenie serwisu na kilka(naście) map stron i dodanie ich do Narzędzi Google. Map może byc ok 200 sztuk więc mamy pole do popisu. Mapy mogą być: miesięcznie, tygodniowe, dzienne – co powinno przyspieszyć odwiedzanie nowych produktów
  • Nierealne jest podlinkowanie wszystkich podstron – należaloby wykonac własny SWL do tego celu :)

Teoretycznie (niewskazana opcja) można wykorzystać umieszczenie dodatkowych tekstów np w podkatalogu „porady” i z każdego tekstu wykonać linkowanie wewnetrzne jak to ma miejsce w przypadku kategorii jednakże linków wewnętrznych wykonać 30-50 sztuk – czyli tyle ile się da.

  • Można wykonać w stopce serwisu indeksu alfabetu, gdzie po kliknięciu przemiścimy się na stosowną stronę z tagami (na rysunku poniżej taki indeks znajduje się w stopce i jest on dostępny na każdej podstornie serwisu dzięki czemu zwiększamy poziom indeksacji).

tagi

Czy takie indeksowanie ma zatem sens ?

NIE. Google samo rozpozna wartościową treść i to co jest zbędne zostanie usunięte z indeksu. Może się zdarzyć też, iż strony z tagami zostaną zakwalifikowane jako stricte wyniki wyszukiwania a te z kolei, zgodnie z wytycznymi Google, nie powinny być indeksowane.

Moim zdaniem skupiłbym się na optymalizacji głównych kategorii seriwsu oraz ich optymalizacją. Pozycjonowanie strony głównej oraz kategorii na główne frazy związane z fototapetami oraz linkowanie wewnętrznie przyniesie więcej korzyści niż indeksowanie wszystkich podstron zwłaszcza, kiedy serwis jest w tak młodym stadium.

Tutaj należy też zauważyć, że przedmiotowy serwis posiada braci (albo siostry jak kto woli) skierowane na inne rynki np brytyjski. Dokładając starań i pozycjonując wszystkie te serwisy będziemy mieli w pewnym momencie samonapędzajacy się mechanizm (niemalże perpetuum niemobile) i przekazywanie mocy pomiędzy serwisami…

Wzmacniając te serwisy (główne strony) oraz kategorie produkty w postaci fototapet same osiągną wysokie pozycje bez konieczności ich linkowania. Ale na to potrzeba czasu i cierpliwosci – oceniam, że po roku czasu będą pierwsze efekty.

Tak więc parcie na zaindeksowanie wszystkiego jest, imho, niepotrzebne.

Jak ktoś ma jakieś inne pomysły zapraszam do dyskusji :)

Aktualizacja: przepraszam za zdjecie artykułu i edycję ale na prośbę firmy musiałem dokonać „anonimizacji” tekstu ;)

 

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (5 głosów, średnia: 4,00 z 5)

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Ten wpis ma 8 komentarzy
  1. Zgredzie przeczytaj tekst na spokojnie i popraw literówki. Na przykład: ż enie ma treści możn ato uznać za upychanie słów kluczowych.

    Pozdrawiam :)

  2. Zaciekawił mnie kawałek na temat tagów, skoro indeksowanie (tagów) nie jest zgodne na dzień dzisiejszy z wytycznymi google, dlaczego wyszukiwarka sama nie „utrąci” możliwości ich indeksowania? Byłoby bardziej czysto w wynikach i przede wszystkim zgodnie z wytycznymi.

  3. Dla czego twierdzisz, że potrzeba przynajmniej roku?
    Dzięki poganianiu indeksacji, Google (w teorii) powinno szybciej ocenić większość contentu i już go rankować na odpowiednich miejscach. Linki linkami. Optymalizacja optymalizacją. Tutaj pewnie Panda by szybko posprzątała ;)

  4. Zgredzie! „Wachania”? Czy Beerbant ma odwiedzić z 0,7 również Ciebie? :)

    Jak chodzi o pixers to każda fototapeta (zdjecie) istnieje w trzech wersjach dla każdej z grup produktowych – każda ma inny adres, meta i szczątkową treść. Ponadto pixers indeksuje wyniki wyniki wyszukiwania …./fototapety/szukaj/storczyk i coś co wygląda jak wynik wyszukiwania np. …./fototapety/lupe-szukaj-51488844 albo …./fototapety/szukaj-bible-66623172. Z pewnością chodzi o długi ogon.

    1. Oby nie w snach nie nawiedzał z tym 0,7 ;)

      A moze te wyniki wyszukania są użyteczne i wartościowe ??? ;) Pixers był jako przykład bo naszedł pod rękę :) O tym, że cały serwis jest źle wykonany nie muszę informować naokoło :P

  5. hmmm to jak wytłumaczycie obecność w topach stron np. sklepów z pościelą gdzie duplikat duplikata pogania? wszystkie warianty czyli po kilka rozmiarów i kilkanaście kolorów danego rozmiaru – każde ma swoją osobną podstrone i wiszą, dobrze sie mają :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top
Przeczytaj poprzedni wpis:
trzy-malpki
Analiza SWOT w SEO od dupy strony czyli jak się nie dać omamić prawie obiektywnej analizie Twojego serwisu WWW

Każdy klient, który posiada swój serwis internetowy, mniejszy lub większy, wcześniej czy później, dojdzie do wniosku (albo do końca drogi),...

System zarządzania blogami – tak proste jak nigdy dotąd – wypróbuj WPDASH

Jesteś bardzo aktywnym blogerem, który prowadzi nawet kilka blogów? Czy nie odnosisz wrażenia, że zarządzanie nimi wszystkimi zajmuje mnóstwo czasu,...

Zamknij