Seo Link Building

Ile procent naturalnych linków jest w naturalnym linkowaniu

Wielokrotnie są opisywane różne propozycje związane z pozycjonowaniem serwisu skupiające się na przedstawieniu  aspektów pozyskiwania odnośników. Wielokrotnie dostaję pytania typu a ile procent anchorów  w całym procesie można użyć? Do wróżki mi daleko ale procenty lubię ;-)

Mkane na swoim blogu przedstawił kilka typów linków, którymi można się posługiwać w procesie pozycjonowania. Są to:

  • Link URL
  • Link graficzny
  • Link z nazwą – brand
  • Link z inną treścią „inny”
  • Link „rozszerzony”
  • Link „dokładny”

Jak taką informację wykorzystać w procesie pozycjonowania ? Przyjrzyjmy się przykładowi z … sufitu (spod grubego palca – bo jakąś strategię na początku musimy założyć):

  • 25% brandowe
  • 25% czysty żywy URL
  • 10% nazwa biznesowa
  • 5% słowa typu czytaj więcej, kliknij tutaj
  • 30% słowa powiązanie z Twoimi głównymi (keywords similar to your main one)
  • 5% money keywords czyli te, na których najbardziej Ci zależy bo chcesz na nie własnie być bardzo wysoko (pewnie ponad Adwords ;) )

Czy to będzie działać ? W jakimś stopniu na pewno – jednakże zależy to od wielu czynników np. sposobu wykonania, jakości (znienawidzone słowo przez wielu pozycjonerów), umiejscowienia etc…

Zauważcie, że powyżej jest odnośnik do bloga Mkane w postaci słów kluczowych i linkuję do wpisu blogowego – nie linkuję do strony głównej czy kategorii. Czyli w sposób naturalny wzmacniam jego wpis linkując na 3 słowa, które również występują u Niego w adresie URL, tytule, meta seo, treści – ten tym linków jest „best of the best”.

Bo ja mam naturalne linki … i mój pozycjoner linkuje naturalnie. Podpowiem: niestety nie linkuje.

Zajrzyjmy zatem do Google ;)

rozklad-seo-google

Jak widać Google przede wszystkim linkuje się na nazwę własną (brand) oraz …. kilka słów kluczowych !!! Czy to oznacza, że łamią własne wytyczne ? Pewnie tak. Ale zauważmy jak mały procent wszystkich słów kluczowych stanowią te „podejrzane”. Wiem – czasem trafia się znalezisko, że linkują u Siebie na anchory :)

Inny przykład:

rozklad-seo-sprawny-marketing

Wszystkie odnośniki (przynajmniej te widziane za pomocą koła statystyki) to nazwy brandowe lub nazwy związane z właścicielami serwisu – działa ? Działa !

I jeszcze jeden przykład:

rozklad-seo-blog-zgreda

Mój własny blog – to pozycjonowania od około dwóch lat wykorzystuję tylko i wyłącznie słowa kluczowe brandowe typu „zgred, seozgred” lub nazwy związane z domeną „zgred.pl, seo.zgred.pl, https://seo.zgred.pl”. Wykorzystywanie adresu URL do pozycjonowania jest czymś co (na tę chwilę) jest traktowane jako „naturalne”. Jedynie czego nie wykorzystuję to słowa w postaci „kliknij tutaj, czytaj więcej” i tym podobne. Uważam je za słabe uxowo (nie budują zaangażowania).

Oczywiście widać słowa kluczowe (money keywords), które mogą być uznane za manipulację przepływem pagerank i mogę otrzymać karę ręczną (lub jakiś tam filterek). Ale domena jest po „przejściach” i sam wraz z „pomocnymi kolegami” testowaliśmy w latach 2010-2012 różne rozwiązania ;)

1. Typ linka: brandowy, URL – Twój własny profil

Jest to postać nadużywana w Polsce, ponieważ profile są zakładane automatycznie, „jak leci”… Tymczasem może to wyglądać następująco:

URL: http://www.webhostingtalk.pl/user/428-zgred/

profil-seo-forum

 

Wykorzystuję:

  • nazwa profilu to brand (powiązanie)
  • adres URL do bloga w postaci czystego adresu URL (nieważne czy odnośnik jest dofollow czy nofollow – wykorzystuję każdy typ)
  • wzmacniam tylko stronę główną

Powyższe powiązanie czyli nazwa profilu plus adres URL plus brand wykorzystuję „nagminnie”.

URL: http://make-cash.pl/seozgred-m9425/

seo-zgred-pl-forum-link-w-stopce

Wykorzystuję:

  • adres URL w czystej postaci w stopce (w podpisie) – zawsze tylko do strony głównej (czerwona ramka oznacza, że jest NOFOLLOW)
  • w profilu (jeśli to możliwe) adres URL w czystej postaci

 

Profile można również wykorzystywać w postach gościnnych. Przykładem Mateusz i jego gościnny wpis na SilesiaSem.pl z linkiem (nofollow niestety) do serwisu GoEuro.

mateusz-goeuro-silesiasem

Kolorem niebieskim oznaczyłem nazwy brandowe, które również można podlinkować. Linkuję tylko do strony głównej.

 

2. Typ linka: anchor, brand

Są to z reguły odnośniki pochodzące z tekstów, zbudowane w sposób naturalny w ramach dyskusji lub wpisu blogowego.

URL: http://lukasz-socha.pl/wywiady/seo-istny-rollercoster-w-branzy-it-wywiad-ze-zgredem/

socha-anchor-brand

 

socha-anchor-brand-2

Wykorzystujemy:

  • anchor (i to dofollow)
  • anchor + brand

URL: https://www.whitepress.pl/aktualnosci/68/influencer-pl-projekt-content-marketingowy-whitepress

Whitepress jest bardzo ostrożny w linkowaniu i adresuje np do infuensera tylko w postaci adresów URL ;)

whitepress-url

 

URL: https://seo.zgred.pl/5-groszy-na-temat-content-marketingu-seo-pozycjonowania-za-efekt-bo-mi-sie-uzbieralo-3230

guest-blogging-anchory-brandy

W jednym tylko fragmencie mamy:

  • anchor „darmowy audyt seo, nie dziękuję” w połączeniu z linkiem bezpośrednio do wpisu bloga
  • brandowa nazwa „semstorm”

 

4. Typ linka: z katalogu, URL

Tak tak – uwaga !!! Z katalogu !!! Proszę mnie nie linczować :P

URL: http://www.europages.pl/AGROSAR/K03000530-000020752001.html

rozklad-katalog-europages

Link jest naturalny (a co, może nie ?) i jest to czysty, żywy URL. Nie oceniam wartości katalogu od strony SEO (nie to jest case’m w tym wpisie). Budując NAPy dodajemy do katalogów o zasięgu lokalnym (seo lokalne 3.50 ;P ) więc katalogi wykorzystujemy – inną sprawą czy rzeczywiście są one mniej czy bardziej „seo” ;)

 

5. Typ linka: money keywords = kara ręczna

URL: http://www.polskatimes.pl/pieniadze/a/jak-zweryfikowac-dzialania-firmy-pozycjonujacej,10532248/

rozklad-nienaturlany-money-keyword2rozklad-nienaturlany-money-keyword

To jest przykład działania na szkodę samego siebie. Wykorzystywanie money keywords do pozycjonowania (jeszcze rozumiem gdyby były nofollow). Szczególnie drugi przypadek jest ciekawy – słowa kluczowe bez odmiany jako stricte anchor… Wyrazy współczucia.

Co robimy:

  • unikamy exact matchy – staramy się używać anchorów dłuższego typu (3-4-5 wyrazowych)
  • linkujemy do podstron – do strony głównej nie ma sensu

 

6. Typ linka: z bloga, komentarza – URL

linki-z-bloga-na-anchor-brandowy

 

Mój ulubiony zestaw do komentowania czegokolwiek – blogi, z których możn apozyskac jakikolwiek odnośnik.

Moje zasady:

  • linkuję tylko do strony głównej
  • wykorzystuję nazwę domeny, nazwę brandu
  • nie linkuję z treści w pozostawionym poście
  • pozyskuję każdy taki link z każdej platformy

 

7. Typ linka: zapleczowy – URL, Anchor, Brand – alles zussamen

W sumie to o tej pozycji można napisać wszystko ale najlepiej sprawdzają się adresy URL pod obrazkami linkujące do produktów/usług. Niestety przy pingwinie 4.0 zaplecze pokroju 1000zzs z linkiem już się nie sprawdza (90% zweryfikowanych przypadków w ostatnich 2 tygodniach szlag trafił z powodu słabych zapleczówek). Poniżej linkuję sobie o tak:

link-building-url

Chociaż raz na dziesięć razy zdarza mi się też użyć stricte anchora – ale to tylko sporadycznie aby „podbić pozycje”…

Ale jeśli nadużyć anchorów i lipnych zaplecz mamy …

pingwin-10-0

Stabilnie i do przodu też się da … bez anchorów, bez krzyku. Ale klient musi być cierpliwy – 99% nie jest cierpliwych.

stabilnie-powoli-do-przodu

Oczywiście nie zawsze da się znaleźć przyczynę ale cierpliwość u seowców jest cnotą ;)

cnota-u-seowca

 

W sumie po co Wam to ja tłumaczę …. Co robię i jak linkuję:

  • najczęściej na brand i anchory związane z brandem – linkuję do strony głównej
  • anchory wymieszane z money keywords oraz brandem – linkuję do podstrony, wpisu, produktu
  • z whitepressowych rzeczy linkuję na brand/nazwę/url – sporadycznie na anchor
  • z zaplecz linkuję jak wyżej
  • każde zaplecze (tekst) ma posty po minimum 2000zzs (niejednokrotnie 2500zzs i więcej)
  • zaplecze jest linkowane ręcznie (bzdura wiem ale ja lubię dłubać i nie znoszę automatów)
  • pozyskuję każdy typ linka – follow i nofollow
  • nie korzystam z profili 2.0 3.0 i 10.0 ;)
  • zawsze zakładam bloga
  • powyższe da się zautomatyzować
  • … i podobno jestem hipokrytą :P

 

Acha… zapomniałbym … to rośnie dzięki brand24, sentione i monitori :)

 

A teraz odpowiedzcie mi proszę na pytanie: Ile procent naturalnych linków jest w naturalnym linkowaniu przedstawionym w tym poście ????

 

 

Źródło (wszystko dofollow – pięknie, i bez podejrzenia o plagiat :P oraz, że niby tłumaczone z angielskiego na polski bez podania bibliografii ):

Obrazek tytułowy pochodzi z adresu: blog.hostonnet.com/wp-content/uploads/2014/08/seo-link-building.jpg

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (27 głosów, średnia: 3,63 z 5)

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Ten wpis ma 73 komentarzy
  1. To pierwszy wpis o którym czytałem o rodzajach linków. Ten na blogu antygen był drugi.

    Ogólnie to nie przyciągałem do tej pory uwagi do rodzaju pozostawionego linku. Jeśli gdzieś zostawiałem linka, czy to w katalogach czy komentarzach lub forach internetowych po prostu starałem się urozmaicać. Kilka lat temu za czasów masowego preclowania zmieniał się tylko anhor text, ale wtedy niemalże każdy tak robić.

  2. Bardzo fajny tekst, po ostatnich perturbacjach w serpach widać co głównie poległo. Wczoraj zerknąłem na zaplecze jednej z agencji (dość marne precelki) i strony do których linkowali w większości padły, pewnie kwestia tego jak długo były ich klientem i ile % linków było tylko od nich :)

  3. A co jeśli już miałbyś linkować zaplecze z automatu? :) Jaki automat Twoim zdaniem najlepiej by się na chwilę obecną sprawdził do tego celu? Może któryś z SWL? Pytam poważnie :) Fajny artykuł.

  4. typy linków czytaj tutaj też się przydają – jasno wskazują na klik akcje, nie kumam czemu to nie ma dać wejścia na stronę docelową, wszak ten kolega mocno je akcentuje : http://webris.org/anchor-text/

    dwa. obawiam się że mocnego linkowania na mieszane frazy i różnorodne ale również EM czysto brandowe linkowanie nie przegoni chyba że bardzo drogie, mam racje ?

  5. Pewnie teraz większość osób po przeczytaniu tego artykułu zaczęło zmieniać swoje profile na forach i zmieniać linki w artykułach na brandowe. Tylko co w przypadku jeśli nazwa domeny zawiera słowo kluczowe? Linkowanie na nazwę traktujemy wtedy jako brand czy jako frazę :)

      1. Problemy są po to aby je rozwiązywać :) To byłby dobry temat na test: 2 domeny: 1 zawiera w nazwie słowo kluczowe, a druga nie. 100% linków na nazwę i sprawdzić która finalnie by lepiej na tym wyszła.

          1. Może źle zadałem pytanie. Nie chodzi mi o to, że w nazwie domeny jest tylko fraza, ale Brand + fraza lub fraza + Brand. Czy w takim wypadku link w postaci nazwy strony będzie bardziej uważany jako naturalny czy jako EMD?

    1. Wtedy aż się prosi o linki w stylu „tutaj”, „na tej stronie” albo „czytaj dalej” czy „źródło” ;-) W przypadku linków z profilów na forach, często doklejają się przy każdym poście w postaci podlinkowanej graficzki globusa, z altem „Strona www”, więc to też pewna forma zróżnicowania.

  6. Ile procent naturalnych linków jest w naturalnym linkowaniu przedstawionym w tym poście:
    0 – Zero

    Niestety, ale naturalne to one będą jak wstawi je osoba, która nie wie nic o rankingu Google i po prostu Cię podlinkuje. Nie zmienia to faktu, że dla algo cześć proponowanych linków może „wyglądać na naturalne” i o to nam przecież chodzi od lat.

  7. Dobrze poprowadzone linkowanie nawet z exact match bez odmiany (mowa o tym Wrocławiu) może bez problemu wynieść frazę do topa i utrzymać ją. Nie jest to być może dobra strategia bo za kilka lat (przez rozwój chociażby Machine Learning i RankBrain) takie anchory mogą być ignorowane. Nie wróżmy jednak ;)

      1. Bardzo dziękuję. Zgred w formie :) To już wyższy poziom zaawansowania niż wróżbiarstwo. Wracając do tematu, dzięki za merytoryczny wpis.

    1. To zalezy jak je wykonasz. Analizowałem kilka dni temu kilkanaście witryn z zapleczem żenującym … i takie krótkie zajawki spowodowały odcięcie na poziomie od 40 do 90% słów kluczowych z top50 :/

      1. Hmm, a co masz na myśli mówiąc „z zapleczem żenującym”? Masz pewność, że powodem były tylko zbyt krótkie teksty, czy może dochodził brak unikalności lub inne techniczne aspekty?

  8. Bardzo przydatne informacje i fajnie by było gdyby to co napisałeś wystarczyło do tego aby zaistnieć w sieci. Niestety Google jest BARDZO NIEKONSEKWENTNY jeśli chodzi o swoje wytyczne. W sieci jest bardzo dużo stron internetowych linkowanych tylko i wyłącznie na exact match, od wielu lat siedzą w topach na wiele fraz a i ostatni Pingwin nie zaszkodził im w ogóle.

    Z drugiej strony (w zupełnie innej branży) zauważyłem że po ostatnich aktualizacjach na topowe pozycje wysuwają się strony prawie w ogóle nie podlinkowane na bardzo konkurencyjne frazy.

  9. Generalnie wpis KLASA. Mięsisty i do skonsumowania. Dopiero od niedawna mam okazję zajmować się tematem pozycjonowania i tego typu teksty są bardzo pomocne, bo zawierają konkrety!

  10. anchor = kara? trochę generalizujesz, wystarczyło napisać, żeby nie przesadzać z ilością EM i tyle – trochę to pachnie Sebastianem i jego stylem pisania ;)

  11. Porządna analiza. Lubię czytać takie wpisy, mimo iż tekst oczywisty to jednak jak patrzy się na wpis z punktu widzenia kogoś innego to zawsze dostrzega się coś co robi się źle. Ja staram się w dalszym ciągu omijać katalogi, oprócz tych mega zaufanych.

      1. Wstawiłem specjalnie, ale ok, być może nie napisałem jasno. Taki link w tej chwili NIE szkodzi – Google go po prostu zignoruje z supportu Google: „…Google does not transfer PageRank or anchor text across these links..” i dalej „…using nofollow causes us to drop the target links from our overall graph of the web” , ale tak jest na dzień dzisiejszy. Co będzie w przyszłości możemy się tylko domyślać. Wydaje się, że ZNACZNA ilość takich linków może jednak wpłynąć negatywnie – wskazuje na to polityka Google odn. użycia nofollow dla m.in. „Untrusted content”. Oczywiście jak będzie czas pokaże.

  12. Podstawowe pytanie się nasuwa co robić po rozlanym mleku. Strona ma za dużo anchorów EM . Promowane frazy poleciały
    – zostawić jak jest i budować nowe linki
    – zmieniać na naturalne z adresem www

    Kolejna moja uwaga. W profilach na forum rejestrujesz się jako zgred – to jasno widać że nie naturalne linkowanie – sam siebie promujesz. Pomijam branżowe fora gdzie chcesz być utożsamiany, ale cała masa innych for nie związanych z Twoją branżą a dająca linka w profilu lepiej by wyglądała naturalnie gdyby raz Zenak z Gdyni a innym Alicja z Wałbrzycha linkowała.

    Trzecia kwestia. Czy istnieje ilość linków na danej domenie do nasz strony z ryzykiem filtra. Zauważam ostatnio filtry za wstawienie na kilku podstronach linku do docelowej strony w tym samym czasie

    1. 1. Ja bym troche EM usunął jeśli da radę. Resztę przykrywął nową strategią jesli nie da sie usunąć/zmienić anchorów.

      2. Co do for – no własnie nie masz racji przynajmniej pod kątem rozpoznawalności marki. Lepsze wyniki daje mi startegia nazwy firmy, pseudonimu czy nazwy domeny niz np Zenek z Bogdańca.

      3. Nie ma takiego wspołczynnika – uczysz sie na własncyh błeach i wiesz. Niektorzy wyznają zasadę że na kazde 5 linków dają jeden anchor, inni na 10 linków dają jeden anchor… Kwestia jak mocno konkurencyjn ajest branża.

  13. Odnośnie „Ja bym troche EM usunął jeśli da radę. ” – tzn masz na myśli zamianę EM na link z adresem www?

  14. Bardzo ciekawy artykuł. Niestety naturalny profil linków przy świadomych działaniach linkbuildingowych nie istnieje. Może być on co najwyżej zgodny z wytycznymi Google lecz nie naturalny :)
    Pozdrawiam

  15. „Ale klient musi być cierpliwy – 99% nie jest cierpliwych.”

    z punktu widzenia klienta:
    skąd klient ma wiedzieć jak długo ma być cierpliwy? w końcu nie jesteśmy specami od SEO.
    Kiedy cierpliwość staję się naiwnością?:) sam dobrze wiesz jak jest z uczciwością w tej branży…
    Przydałby się jakiś poradnik dla klienta jak oceniać pracę agencji

  16. Dobry artykuł. Nie ma obecnie sensu naparzać głównie pod frazy tylko bardziej się skoncentrować na tym, żeby linkowanie wyglądało jak najbardziej naturalnie. Wiadomo, że trochę EMD musi być, ale znacznie mniej % niż kiedyś. Grunt to zachować odpowiednie proporcje i będzie malinowo.

  17. Chyba nie da się tak w 100% naturalnie linkować, zawsze będzie się do czego przyczepić. Zresztą chyba nie ma takiej potrzeby, jeśli w 15-20% będziemy linkować na konkretne anchory nic złego nie powinno się wydarzyć a Google nie powinno się na nas obrazić. Grunt to nie przesadzić, tak jak choćby na wyżej zamieszczonym przykładzie nr. 5 Tak można było linkować jakieś 5 lat temu z katalogów czy innych preclów i strony szybko wskakiwały na fajne pozycje. Niestety te dobre czasy bezpowrotnie minęły a co roku pojawiają się nowe ciekawostki w temacie SEO (ostatnia wczoraj)..

  18. Google staje się coraz bardziej inteligentne. Po wróceniu do tematu SEO, gdzie ostatnim razem bawiłem się w to kilka lat temu przyznaję, że opisane praktyki i nakład pracy trochę przerażają. W zasadzie przez ciągły rozwój inteligencji pingwina linki wcale nie stają się naturalne tylko są bardziej „wyszukane”.

  19. Pytanie odnośnie „czystego url”.

    Czy url w takiej formie „https://www.” też jest „czystym urlem”?
    Mam SSL w sklepie oraz 301 na wersję z http://www., dlatego staram używać się jednej formy.

  20. A jak google będzie traktować jeżeli domena ma nazwę np. tablety. pl i będziemy stosować keyword „sklep tablety” ?
    Będzie to traktowane jako „money keywords” czy „anchor + brand” ? :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
Mistrzostwa Content Marketingu – pierwsze w Polsce !

Magazyn „Marketing&Biznes” organizuje pierwsze w Polsce Mistrzostwa Content Marketingu. Celem imprezy jest nie tylko wyłonienie najlepszego w Polsce autora treści,...

Wystartowało Influ.pl – platforma na której kupisz reklamę od artykułu sponsorowanego, przez mailing po publikację zdjęć na Instagramie ulubionego aktora

W kontekście pozyskiwania linków – bo to pewnie głównie zainteresuje czytelników bloga – Influ oferuje wiele. Poza możliwością publikacji artykułów...

Zamknij