Nowy algorytm Google (wprowadzony 25 kwietnia) pod nazwą Pingwin wprowadził dużo zmian, które wywołały ogólny niepokój w światku SEO i to zarówno tych po „białej” stronie, jak i tych po „ciemnej” stronie. Aktualizacja była na tyle duża, że stabilne pozycje od wielu lat „poleciały” w ciemna otchłań serpów. Jedna ze swieżych prób analizy została wskazana w artykule (po angielsku): Penguin Analysis: SEO Isn?t Dead, But You Need to Act Smarter (And 5 Easy Ways to Do So!).

Autor wskazuje w nim, że (według niego) ukarane zostały witryny, których pozycjonowanie opierało się na wyborze kilku słów kluczowych, kiedy możliwe było pozycjonowanie szersze, i skupienie się tylko na kilku najważniejszych frazach a reszta była traktowana po macoszemu. Szczególnie widać to na przykładzie SEO long-tail – gdzie skupienie długiego ogona było (czy też jest) zbyt wąskie. Tak więc wzmocnienie linkowania na długi ogon powinno spowodować poprawę pozycji i wpłynąć znacząco na ruch (tę metodę na jednym z „trafionych” sklepów zastosowałem i efekt w dniu dzisiejszym jest „zielony” ). W drugiej witrynie, której pozycjonowanie jest wykonywane na blisko 60 fraz od razu równomiernie też dopiero dzisiaj zanotował dość duże wzrosty (wiele pozycji +40, +50 pozycji).

Poniżej dwa przypadki 🙂

 

Często jednak przy budowaniu linków przez klientów nie ma się wpływu na to co klient linkuje i można rzec, że sami klienci skupiający się na kilku stronach mogą spowodować, że długi ogon będzie przesunięty w jedną tylko stronę.

Mogę też stwierdzić, że na mikrostronach powyższy fakt nie znalazł odzwierciedlenia ponieważ zachowanie algo było bardzo różne.

Artykuł wskazuje też, że przyczyną spadku może być niewłaściwy link-building – czyżby Google starało się wzmocnić linki ze stron tematycznych ???

jakie inne wskazowki w artykule ?

– budowanie ministron – ciekawe rozwiązanie tylko, że wtedy G może je potraktować jako LandingPages i wtedy one same zostana ukarane

– budowanie wartościowych blogów – przecież to robią prawie wszyscy 😉

– dywersyfikacja słów kluczowych – bardziej jednakże chodzi o szerszy ich dobór (czyli im więcej tym lepiej) i bezpośrednie wskazanie większej liczby podstron, które będą  brały udział w procesie pozycjonowania – tylko czy jest sens robić to „na siłę” ?

– optymalizacja serwisów – ale nie tak dawno było o „przeoptymalizowaniu” – więc gdzie jest granica optymalizacji ?

– „Get completely legitimate whitehat links! ” – no przecież wszystkie „wybielić” się nie da 😉 już samo rozmieszczanie linków na forach tematycznie powiązanych jest szczególnie tępione w Polsce

Jak tak czytam opracowania dotyczące SEO to chcąc przesunąć środek bliżej „White SEO” trzeba liczyć się z ekonomicznego punktu widzenia na wzrost ceny usług w kontekście podniesienia „jakości” wyników ???

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Statystyki indeksowania w Google Search Console

Jeśli analizujesz widoczność strony w Google, to nie pomijaj danych z Google Search Console. W GSC Sprawdzisz, jakie...

WIĘCEJ

Konferencje SEO w Polsce w 2022 roku

Nadchodzące konferencje SEO w Polsce w 2022 roku będą świetną okazją do spotkania się z innymi seowczyniami i...

WIĘCEJ

Ile kosztuje pozycjonowanie, a ile kosztuje SEO?

O tym, jak ważne jest pozycjonowanie, wie dziś niemal każdy właściciel serwisu i sklepu internetowego. Bez pozycjonowania, strona...

WIĘCEJ

Komentarze

  1. A jak inne „Twoje” strony zachowują się dzisiaj?
    W moim przypadku wiele strony zaczęło odzyskiwać pozycje wczoraj/dzisiaj chociaż zasadniczo nic się nie zmieniło w linkowany czy też na samej stronie. Czy przypadkiem wzrosty o których piszesz nie są zbiegiem okoliczności i wynikają z poprawek które wprowadzają?
    Nie wiem czy jest sens tak szybko wyciągać wnioski z update’u bo jak widać po wynikach to jeszcze sporo musi zostać poprawione, żeby śmieci nie były w top10 na najważniejsze frazy.

      • Przeczytałem jeszcze raz i piszesz, że zielono jest na stronie na której zacząłeś szerzej linkować (a przynajmniej tak mi się wydaje 🙂 ). Chodzi mi czy na stronach, na których zasadniczo nic się nie zmieniło, też czasem dzisiaj nie ma wzrostów…

          • No to może przypadek, chociaż u mnie połowa stron do góry na większość fraz gdzie były spadki przy wdrażaniu pingwina.

  2. A u mnie jest całkowicie odwrotnie – jedna moja strona linkowana na 5 fraz utrzymała pozycje na te frazy ale poleciała na inne (na które „wskoczyła” sama), natomiast druga strona (ta sama branża) linkowana na kilkanaście fraz + długi ogon poleciała w otchłań i nie wraca. Dodam że ta pierwsza linkowana wszystkim oprócz swl

  3. Witam fajne wzrosty w zielonym u mnie duże ale spadki z pierwszych miejsc na miejsca naste , swoje strony pozycjonuje na wiele sposobów główna domenę najbardziej ale również wszystkie podstrony się staram dodawać w różne katalogi fora precle itp. mam stron pozycjonowane głównie precle zanotowałem spadki jak wyżej napisałem oraz mam parę stron pozycjonowanych np tylko seokatalogi przed pingwinem strony po kilka pozycji dziennie rosły ostatnio moim zdaniem najskuteczniejsze ale mam również spore spadki na tych stronach, mam strony dodawane czy się da i te poleciały mi tylko po kilka pozycji na hasła które pozycjonowałem a te chsał na które nie pozycjonowałem a było w top to poleciałem poza setkę. Najbardzej mi poleciała strona o która najbardziej dbałem czyli nie dodawałam do żadnych stron i katalogów pr poniżej 1, dodawałem na różne fora udzielając się w tematach, mam ta stronę w większości katalogów z wysokim pr jak onet, wp, twój katalog zgred, dmoz, gazeta i wiele wiele innych dobrych katalogów. Nie wiem co jest ale każda metoda pozycjonowania u mnie leży u pingwina. google pewnie chce wykończyć pozycjonerów i robi im psikusa wywalając na pierwsze miejsca nasze zaplecza, choć dziś są małe wzrosty, głównie na tych stronach dodawane wszystkim czym sie da.
    Na koniec Puenta: „Miałem kilka wniosków a je obaliłem”
    moje 100 stron to za mało na wnioski
    jeden tylko mi został mało obalony strona 2 tygodnie istniej na niej unikalna treść, umieszczone w 7 słów średnio konkurencyjnych i pod każde słowo jestem w top 10, jeden link prowadzi do tej strony z mojej innej strony. Fajnie co ??

  4. Ja ostatnie kilka dni poświęciłem swoje siły na badaniu TYLKO jednego serwisu w kontekście innych udanych. Ewidentnie dało się zauważyć źle dobrany long-tail. Idę to naprawiać 🙂 za 2-3 tygodnie będzie wiadomo czy pomogło.

  5. Ja mam long-tail z niezliczną liczbą słów kluczowych (sklep internetowy), dla każdego hasła jest osobna strona. nie rozumiem, jak można się skupić na wszystkich tych stronach, a nie na tych z najważniejszymi hasłami. przecież jest ich tysięcy!

  6. U siebie widzę wzrost pozycji na niektóre frazy mniej pozycjonowane, a przy tych więcej nic się nie zmieniło. I long-tail delikatnie podskoczył do góry. Pingwin mało mi dał. Może przy kolejnej aktualizacji algorytmu więcej się zmieni.

  7. Wystarczy pozycjonować na różne frazy, nie zasypywać strony linkami bez wyrobionego Page Rank, nie robić gwałtownego przyrostu kiepskich linków a wszystko będzie cacy 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Klikając przycisk “Opublikuj komentarz” potwierdzasz, że zapoznałeś się z Regulaminem i akceptujesz jego postanowienia. Będziemy przetwarzać Twoje dane podane w formularzu w celu publikacji komentarza w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest SEMGENCE Sp. z o.o. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły