skip to Main Content
+48 606 628 628 info@zgred.pl
Youtube 1566116 640

YouTube SEO – o czym pamiętać dodając film do YouTube

YouTube to drugie po wyszukiwarce Google narzędzie wyszukiwania, z którego najczęściej korzystają Polacy. Tak wysoka pozycja może zaskakiwać, ale faktem jest, że filmy na YouTube ogląda miesięcznie 18,5 miliona osób. Dodatkowo, Google również chętnie sięga po treści wideo pochodzące z serwisu YouTube, pokazuje je w specjalnym boxie wyników wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Dlatego YouTube jest narzędziem, którym powinni zacząć interesować się zarówno przedsiębiorcy, jak i twórcy treści, którym zależy na budowaniu zasięgu oraz stałym zwiększaniu udziału swoich treści na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Jest to więc kolejne miejsce, gdzie warto powalczyć o pozycję, zwłaszcza że wiele tematów i haseł, które mogą pomóc generować sprzedaż wciąż pozostaje niezagospodarowanych na YouTube. Czy pozycjonerzy mają co robić na YouTube? Jak ugryźć SEO na YouTube? Poniżej przedstawiam zestawienie kilkunastu aspektów z zakresu SEO, na które powinniśmy zwrócić uwagę dodając film do YouTube’a. Zestawienie to powstało w oparciu o moje własne badania i doświadczenia z pozycjonowaniem treści na YouTube.

Źródło: Produkty Google’a w polskiej sieci – raport Gemius, lipiec 2016

Wszystkie kwestie, jakie chciałbym poruszyć w tym zestawieniu podzieliłem na dwie główne kategorie. Pierwszą z nich są rzeczy związane z optymalizacją SEO podczas dodawania filmów do YouTube (pkt. 1-7). Drugą kategorią są kwestie związane z tworzeniem materiałów wideo, tu opowiem nieco więcej o algorytmie YouTube’a (pkt. 8-13). Musimy bowiem pamiętać, że algorytm YouTube i czynniki decydujące o wyświetlaniu się materiałów wideo, różnią się od tych z jakimi mamy do czynienia w wyszukiwarce. Źródła wskazują na kilka z nich – watch time, trafność, zaangażowanie, reszta. W zależności od opracowania, różnie rozkłada się też wartość jaka jest nadawana poszczególnym z nich. Kilka elementów jest jednak zbieżnych i od tych właśnie zaczniemy.  Jak zatem dodać film do YouTube, by wyciągnąć z niego jak najwięcej?

 

 

  1. Tytuł filmu

Tak samo jak w przypadku wyszukiwarki, w tytułach filmów powinniśmy wykorzystywać słowa kluczowe. Niemniej jednak dobierając słowa kluczowe do naszych filmów, musimy uwzględnić pewną specyfikę treści w serwisie. YouTube bogaty jest w materiały wideo, które mają postać poradników, instrukcji czy mini kursów. Nie bez powodu, bo takie właśnie treści lubimy oglądać. Szukając słów kluczowych, na bazie których moglibyśmy zbudować tytuł naszego filmu, trzeba zwrócić się w kierunku długiego ogona słów kluczowych. Dla mnie osobiście niezastąpione do tej pory były narzędzia takie jak Ubersuggest, a obecnie AnswerThePublic. Gdy już będziemy mieć listę potencjalnych słów kluczowych, warto wpisać sobie te hasła w wyszukiwarkę YouTube’a i sprawdzić jakie filmy pokazują się w odpowiedzi. Przyjrzyjmy się temu ile wyświetleń mają materiały na pozycji 1-3 i kiedy zostały dodane. Zobaczmy kiedy zostały dodane. Aktualność treści ma tu niemałe znaczenie.

 

  1. Opis filmu

Utrwaliło się twierdzenie, że opis filmu powinien mieć nie mniej niż 200 słów. Oczywiście, im więcej treści, tym większa liczba słów kluczowych, ale opisy nie są aż tak ważne dla algorytmu. Większe znaczenie mają czynniki dotyczące oglądalności filmu. Niemniej jednak, nie zaszkodzi przygotować opisu, zawierającego słowa kluczowe, na które chcemy postawić. Pamiętajmy też, że opis filmu spełnia kilka ról. Szczególnie istotne jest pierwsze zdanie opisu, jest bowiem zwykle najbardziej widoczne, pokazuje się pod miniaturą na liście filmów sugerowanych użytkownikowi do obejrzenia. Warto by zachęcało do wyświetlenia materiału. Jeśli natomiast zależy nam by skierować użytkowników do naszej strony internetowej, to możemy umieścić tu link. YouTube’owi twórcy w opisach filmów, często kierują do innych swoich materiałów, praktyka ta pozwala zwiększyć oglądalność kanału, a to przekłada się na watch time. Czym jest watch time? – to zwyczajnie stosunek procentowy czasu jaki użytkownik poświęcił na oglądanie naszych materiałów, w porównaniu z materiałami naszej konkurencji. Mierzony jest zarówno dla każdego filmu jak i całego kanału czy play listy.

Jeśli poszukujesz pomysłów na to gdzie szukać słów kluczowych, to sprawdź też jeden z moich filmów – https://www.youtube.com/watch?v=PIe193CrYHE

 

  1. Zdjęcie

Jego głównym zadaniem jest zachęcić do obejrzenia filmu. Ma ono duże znaczenie pod kątem UX i zbytnio nie ma większej wartości dla SEO jako takiego. Możemy jednak dodać do niego tytuł lub słowo kluczowe. Duże napisy na zdjęciach, dobrze widoczne, czytane są zamiast tytułów filmów. Równie ważne jest też to, by wszystkie nasze miniatury, czyli zdjęcia jakimi opatrzymy nasze filmy, miały podobną stylistykę. Łatwiej dostrzec taką podobną miniaturę filmu, która kojarzy nam się z naszym twórcą, na liście filmów proponowanych do obejrzenia.

 

  1. Tagi

Tagi to element, który tak jak tytuł ma bardzo duże znaczenie dla SEO na YouTube – pokazują wyszukiwarce o czym jest wideo. Tagi są bardzo mocno brane pod uwagę przez wyszukiwarkę. Często to właśnie dobre otagowanie jest najszybszym i najprostszym sposobem na zwiększenie zasięgu filmów. Na bazie tagów dobierane są bowiem filmy, które wyświetlają się na liście materiałów proponowanych do obejrzenia, zbieżnych z aktualnie oglądaną treścią. Osobiście stosuję trzy rodzaje tagów: najlepiej dopasowane słowa kluczowe – np. optymalizacja youtube, pozycjonowanie youtube; słowa kluczowe długiego ogona – np. jak wypozycjonować film na YouTube; oraz słowa określające format filmu – poradnik, przewodnik. Wpisując tagi pod naszym filmem pamiętajmy o limicie, mamy bowiem na tagi jedynie 500 znaków.

 

  1. Karty

Karty to funkcja z jakiej możemy skorzystać jeśli w trakcie filmu chcemy odesłać np. do innych naszych materiałów. Wyświetlają się w postaci pasków informacyjnych widocznych w prawym górnym rogu, w które możemy kliknąć. Warto dodać je zawsze tam, gdzie może pojawić się szansa, że nasz widz będzie chciał głębiej wejść w omawiany przez nas temat.

 

  1. Ekrany końcowe

Podobnie jak wspomniane powyżej karty, są funkcją, dzięki której odsyłać możemy widza do kolejnych materiałów. Jak sama nazwa wskazuje, ekrany końcowe dodajemy do kilku ostatnich sekund filmu. Ekrany końcowe jak i karty wydłużają watch time naszego kanału.

 

  1. Transkrypcje

Jeśli mamy na to czas i siłę możemy też dodawać do swoich filmów transkrypcję. Poza tym, że jest to kolejne miejsce na słowa kluczowe, musimy pamiętać, że ogromna ilość treści wideo konsumowana jest na urządzeniach mobilnych z wyłączonym dźwiękiem. Idealnie sprawdzają się więc transkrypcje dodane do filmu.

 

  1. Długość filmu

Czas trwania twoich materiałów ma znaczenie w perspektywie czynnika, jakim jest watch time. Jak już wcześniej wspomniałem, watch time pokazuje nam jaki procent naszego filmu obejrzał nasz statystyczny widz. Im dłuższe więc są nasze filmy, tym teoretycznie więcej czasu spędzą nasi odbiorcy na ich oglądaniu. Wydłużając watch time na pojedynczym filmie wydłużamy też watch time dla całego kanału.

 

  1. Playlisty

Swoje materiały powinniśmy grupować w poszczególne playlisty. Niwelują one chaos na naszym kanale, a także pomagają wydłużyć watch time kanału. Na kanale zawsze są wątki/materiały, które ciekawią danego użytkownika oraz takie, które zupełnie go nie interesują. Grupując poszczególne wątki w playlisty pomagamy użytkownikom oglądać tylko to, co tak naprawdę ich ciekawi. Jest większa szansa, że użytkownik, który odpali daną playlistę obejrzy ją od deski do deski. Tworząc playlisty pamiętajmy, że YouTube umożliwia nam tworzenie dwóch typów playlist – serie i zwykłe playlisty. W przypadku serii, dany film możemy dodać tylko do jednej playlisty.

 

  1. Częstotliwość filmów

Im więcej treści tworzymy, zwiększając tym samym częstotliwość publikacji nowych treści na swoim kanale, tym szybciej rośnie łączna liczba wyświetleń dla naszego kanału. Wytłumaczę to na przykładzie. Załóżmy, że mamy około 1000 subskrybentów, z których połowa będzie oglądać każdy nasz film. Daje to nam 500 odsłon na film. Wrzucając jeden film w tygodniu będziemy więc mieć zasięg 500 wyświetleń. Wrzucając dwa – 1000 wyświetleń, a wrzucając trzy filmy tygodniowo – 1500 wyświetleń. Ta statystyka buduje i rozwija zasięg, a rosnący zasięg to mocny argument ku temu, by algorytm YouTube przychylnym okiem spojrzał na nasz kanał.

 

  1. Czas udostępnienia

Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie o to, kiedy najlepiej wrzucać nowe wideo. To sprawa indywidualna dla każdego twórcy czy kanału. Sami musimy analizować swoje statystyki, by stwierdzić kiedy nasze filmy najlepiej się przyjmują. Niemniej jednak, stałe pory (dni i godziny) dodawania filmu sprawiają, że nasi widzowie wiedzą, iż w tym dniu będzie na nich czekał kolejny odcinek.

 

  1. Komentarze

Pokazują, że film wzbudza dyskusję, są namacalnym dowodem zainteresowania filmem i tematem w nim poruszonym. Wspólnie z „polubieniami” pokazują zaangażowanie użytkowników w prezentowane treści. Zaangażowanie to kolejny czynnik brany pod uwagę przez algorytm.

 

  1. Subskrypcje

Na subskrypcje patrzeć musimy przez pryzmat zarówno watch time, jak i zaangażowania. Rosnąca liczba subskrybentów daje nadzieję na to, że coraz więcej osób będzie oglądać każdy nasz materiał wideo. Im większa jest grupa oddanych widzów, tym łatwiej o komentarze, polubienia i udostępnienia filmu.

 

Jak można zauważyć, kwestia pozycjonowania w serwisie YouTube jest dużo bardziej „płynna” niż klasyczne SEO w wyszukiwarce Google. Zahacza o wiele czynników spoza kanonu SEO, takich jak User Experience i social marketing. To wszystko czyni YouTube nieodkrytą, ale przez to właśnie jeszcze ciekawszą wyszukiwarką. Na koniec warto też do tego zestawienia dołączyć również obecne trendy. Serwisy społecznościowe faworyzują treści wideo, a treści pisane zaczynają ustępować miejsca wizualnym. Niewykluczone więc, że udział YouTube w ogólnej konsumpcji treści w sieci, będzie cały czas rosnąć.

Osoby zainteresowane tematem pozycjonowania na YouTube zachęcam też do obejrzenia odcinka na moim vlogu poświęconego temu zagadnieniu: https://www.youtube.com/watch?v=5eRc1lz-cgE

Koniec :)

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (3 głosów, średnia: 5,00 z 5)

Adam Kuśmierczyk

Specjalista ds. SEO. Właściciel firmy MrOptim. Zapraszam na mój kanał na YouTube – https://www.youtube.com/c/mroptim

Ten wpis ma 10 komentarzy
  1. A co sądzisz o kupowaniu wyświetleń, komentarzy, lików? Słyszałem, że to dobry sposób aby wypromować szybko kanał. Lepiej z tym nie kombinować czy jest to opłacalne?

    1. Akurat tutaj mogę coś rzec: w przypadku komentarzy warto w opisie dawać linka do produktu/usługi/strony. Natomiast można tez pokusić się o wypisanie dużej liczby słów kluczowych – wtedy filmik rankuje „spamersko” na więcej fraz :)

  2. Powiem szczerzenie nie ma doświadczenia w tym temacie. Nigdy nie kupowałem tego typu usług na YT. Zwróciłbym jednak uwagę na najważniejszy czynnik rankingowy na YouTubie, czyli na watch time. 1 k, 5k czy 100k wyświetleń może i podbije nam statystykę wyświetleń, ale pytanie – czy taki zakup podbije nam watch time, czyli średni czas jaki statystyczny użytkownik ogląda nasz film? Gdyby ma miał kupować wyświetlenia, to na to zwróciłbym uwagę.

  3. Linkowaniu do URLi filmów ma sens z uwagi na fakt, że w efekcie pomoże to odbiorcom dotrzeć do naszego materiału. Sam link do filmu będzie linkiem do YouTube. Im jednak więcej osób zobaczy nasz film, poprawiając tym samym nasze statystyki oglądalności, tym większa szansa na pojawienie się filmu w boxie z filmami w wyszukiwarce.

  4. Fajnie skondensowana wiedza na temat YouTube, w sumie nigdy nie miałem potrzeby pozycjonować filmów, ale artykuł ciekawy i może kiedyś się przyda.

  5. Przydatne informacje zarówno dla youtuberów i firm. Warto też śledzić jak to robią najwięksi polscy i światowi youtuberzy. Na przykład taki Pewdiepie bardzo często wrzuca filmiki po 10 minut i sam to tłumaczył na jednym z filmików, że algorytm youtube lepiej na takie filmy patrzy i można więcej reklam do niego wcisnąć. ;) Jak się mylę, to proszę mnie poprawić.

  6. Dobry artykuł dla początkującego YouTubera, kilka rzeczy wiedziałem z własnego doświadczenia, część wiedzy usystematyzowałem. Dzięki!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top
Przeczytaj poprzedni wpis:
newspaper-sierpien
Zgredoprasówka – lipiec 2k17

To co czytałem w lipcu. Czyli zbiór artykułów, na które warto zajrzeć. Czasowa niedostępność serwisu www Pojawiło sie ostatnio kilka...

Adrian Pakulski (Paq)
Jak znaleźć dobrą wygasłą domenę? Potrzebujesz Xenu, mocne łącze i trochę czasu

Masz dwie opcje. Pierwsza to taka, że kupujesz od Adama jeden z pakietów w Wygasłe, którego narzędzie na bieżąco skanuje...

Zamknij